Afgod Madiba

Misschien moet ik morgen de dienst 67 minuten laten duren … Dat bedacht ik vandaag bij alle berichten over Mandela Day.

mandela-day-logo

De geboortedag van Nelson Mandela wordt haast net zo groots gevierd als die van Jezus Christus. Aan hem hebben we alles te danken. Zijn leven moet gevierd worden. Zijn voorbeeld roept tot navolging. De hele week roept de publieke omroep onze Vader al een happy birthday toe.

Sorry hoor, maar dat gaat mij veel te ver. Zeker als men nu wil proberen de 18e juli zelfs wereldwijd een gedenkdag te maken.

Ik heb best respect voor de man. Dat heb ik tot in m’n preken toe laten blijken. [Niet iedereen nam me dat in dank af, weet ik nog.] Zonder zijn houding van verzoening zou Zuid-Afrika misschien in een bloedige burgeroorlog verzeild zijn geraakt. Ik kan God danken voor Madiba.

pic03

Maar er zijn grenzen. Laat ik het voor een keer eens met het Vlaams Belang eens zijn!

Mandela is niet alleen de man van verzoening.

churchstbomb-2-350Ik vergeet het nooit. Op 20 mei 1983 – wij waren precies 1 maand en 1 dag in dit land – ontplofte in de Kerkstraat in Pretoria een autobom. Er waren 19 doden en ruim 200 gewonden. Het ANC. Mandela.

In de jaren daarna heb ik er meer van gezien. Zeker, het structurele geweld van de apartheid. Maar ook een keiharde consumenten-boycot en gruwelijke halssnoer-moorden. Ook dat is Mandela.

Ik denk dat ik morgen in de kerk het eerste gebod maar eens extra onderstreep. Mensen eren is goed. Maar laat ze niet de plek van God innemen. Ook niet als ze Michael Jackson of Nelson Mandela heten.

Een gedachte over “Afgod Madiba

Geef een reactie

