Helpen – hoe helpen?

Ik voelde me wel slecht. En toch kon het niet anders.

Vrijdag kreeg onze zuster Sophie Chabalala (46) haar tweede kleinkind. De moeder is 17, de vader 18. Twee kinderen met een baby.

Twee kinderen met een dode baby. Het meisje bleek bij de geboorte overleden te zijn. Ze kwam niet thuis bij de familie, maar werd naar het mortuarium gebracht.

Zondag na de dienst gingen we bij de Chabalala’s op bezoek. De familie reageerde vrij laconiek – althans, dat is de buitenkant. Ze vroegen wel om onze hulp bij de begrafenis. Al gaat de moeder niet naar de kerk – en is de hele familie in de loop van de jaren losgeraakt van de kerk — bij een begrafenis heb je de moruti toch weer nodig.

We spraken af voor dinsdagmorgen half acht. Korte dienst aan huis met de familie. Om acht uur naar het kerkhof.

P1020008

Gisteren belde Sophie ons. De burial society [begrafenis-vereniging] keert niet uit bij een miscarriage [miskraam]. Dat lijkt mij een misvatting: een voldragen baby is geen miskraam. – Hoe dan ook: kan de kerk helpen om de gevraagde R 1038 [vervoer R 400, graf R 638] op te hoesten?

Ik vind het moeilijk om een antwoord te geven. Na overleg met George en een paar anderen besluiten we het niet te  doen. Argumenten:

  1. de kerk in CC heeft onvoldoende middelen voor zo’n grote uitgave [het budget 2009 voor diakonale hulp beloopt R 5000 voor het hele jaar]
  2. de moeder van de baby is geen kerklid; we helpen wel kerkleden bij problemen maar niet de familie van …
  3. dit zou een precedent scheppen; er zijn heel wat oma’s lid van de kerk met een hele ris kleinkinderen, die kunnen we niet allemaal helpen
  4. de familie mag al blij zijn dat we komen helpen om de baby te begraven, ze kunnen niet van de kerk verwachten om ook financieel bij te dragen

Na dit slecht nieuws gesprek bidden we nog en nemen afscheid. Jammer voor Sophie, die trouw is en die de hele familie op haar nek heeft. Maar wat moet je?

Ik voel me wel slecht. En toch kan het niet anders.

2 gedachtes over “Helpen – hoe helpen?

  1. Dag Tjeerd,

    Ik denk dat je het goed hebt besloten, met de juiste argumenten, al snap ik dat het wel moeilijk is hoor.
    Sterkte.

    Jannie

Geef een reactie

