Een feest met een randje

Met een dubbel gevoel kwam ik thuis uit de kerk.

Het was een mooie dienst. Itumeleng Noko Mahlaela werd gedoopt. Hij is geboren op 26 januari, als tweede kind van Kedibone (23). Ze heeft al een meisje, Tshimololo (4). De familie Mahlaela is uit de kerk van WW afkomstig. Ze hebben een huis gekocht vlakbij onze kerk in CC.

Ik heb gepreekt over Jezus en de kinderen, vanuit Marcus 10 vers 13-16. Een mooie tekst. Je kunt veel kwijt over Jezus’  liefde ook voor de kinderen. Je kunt ook de ouders aanspreken op hun taak. Er was goede aandacht. Ook de kinderen van de zondagschool deden mooi mee.

P1010997

En toch een dubbel gevoel. Omdat de mannen ontbraken.

Vader Peter is geen lid van onze kerk. We hebben wel geprobeerd hem bij de doop van z’n zoontje te betrekken. Maar hij ontliep een gesprek. "Laat het maar doorgaan. Ik vind alles goed." En ondanks z’n belofte was hij niet aanwezig. Moeder Kedibone stond er alleen voor.

Opa Mahlaela was er ook niet. Hij is een alleraardigste man. Altijd vriendelijk als we op bezoek komen. Hij wil ook wel in gesprek: over z’n werk als politieman, over de politiek en de misdaad, over geloof en kerk. Maar z’n vrouw Mmakhudu (42) gaat alleen naar de kerk. Met haar zoon Kamogelo (15) en dochter Khomotso (9).

Dat maakt me toch een beetje triest.

P1020008

Want zo zijn er meer. Getrouwd en toch alleen. Ik zie ze zitten. Naledi (18), pas getrouwd en net moeder – zonder haar man. Tebogo (20), getrouwd, twee kinderen waarvan xc3xa9xc3xa9n gehandicapt – zonder haar man. En die anderen: moeder maar niet getrouwd … nog niet getrouwd … of niet meer getrouwd … – zonder man en vader.

Wat wel mooi is, is dat ze elkaar bemoedigen. Tebogo biedt namens de gemeente aan Kedibone de doopkaart en een kinderboek aan. Met goede woorden. Die verwijzen naar Jezus’ liefde voor de kinderen. Je staat er als ouder niet alleen voor!

P1020014

15 gedachtes over “Een feest met een randje

  1. Duidelijk tussen jullie allebei in met een score van 69% 🙂 Op de VU was er trouwens ook veel aandacht voor met de Calvijnweek afgelopen week.
    Groetjes!

  2. Oeps! Mijn C-factor is slechts 58%. Ik moet bekennen: ik voel me er goed bij! Soberheid is blijkbaar niets voor mij, daar kom ik niet verder dan 17%. Bij relaties en geloof zit ik op 100!, echt waar!
    Leuk, maar vrij nutteloos. De test, bedoel ik!

    Groeten uit Ede.

  3. hahaha…

    Soberheid 33% – Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter – een tikje hedonistisch, los en emotioneel… Kan ik prima mee leven 🙂
    Relaties 0% – In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan…Hm..
    Rechtlijnigheid 60% – Je hebt iets rechtlijnigs, zoals wel meer calvinisten hebben. Voordeel is dat men op je aankan, nadeel dat genieten niet je sterkste kant is. Laat eens wat van je afglijden. Onnuttige zaken maken het leven aangenamer! …jajaja.. Maar ben nu dan toch goed bezig, ik had véél beter kunnen slapen 🙂
    Geloof 100% – Zwaarmoedig hoef je zeker niet te zijn, maar het geloofsgoed van Calvijn zit tot in je genen…huh, kom je daarvan dan in de hemel?
    Arbeid 71% – Jij hebt het calvinistische arbeidsethos . Je werkt nooit hard genoeg ; het is voor jou een dure plicht. Je bent gewild op de arbeidsmarkt, maar het evenwicht tussen werk en privé kan zoekraken… Goeie grap; werkloos 😉

Geef een reactie

