De profetes is tevreden

P1020804

Ze heeft een mooie naam. Keitumetse = ik ben tevreden. Een leuke meid van 21. Sinds mei 2005 is ze lid van onze gemeente. Haar oma volgde in november van dat jaar en haar moeder in december 2007.

De laatste maanden ging het niet goed met Keitumetse. Op school kon ze zich niet concentreren. Haar drama-klassen liet ze vallen. Ook in de kerk liet ze zich steeds minder zien. Heeft dat te maken met oma Frieda (57) die in onmin leeft met de overburen? Met moeder Linah (38) die op zondag werkt? Het lijkt erop dat Keitumetse zelf niet tevreden en gelukkig is.

De laatste weken praten de mensen van de kerk over Keitumetse. Heb je gezien d29zionstarx_3at ze een badge draagt? Ze is gesignaleerd met de bekende ster van de ZCC op. Heeft ze zich aangesloten bij de zionisten? Maar ze is toch lid van the Free Reformed Church?

Woensdag waren Sam en ik bij Keitumetse op bezoek. Het duurt even voor Sam ter zake komt – hij vindt het duidelijk een lastige situatie. Maar de jonge zuster zelf is openhartig. Het wordt een interessant gesprek.

Ja, ik ga tegenwoordig naar de ZCC. Mijn vader en z’n familie zijn lid van die kerk. En zij vinden het fijn als ik ook met hen meega. Dus als ik daar ben …

Nee, ik ben er niet alleen te gast. Ik draag ook de badge met de ster. Want ik ben lid van de ZCC.

Ja, ik ben ook nog steeds lid van de FRC. Waarom niet? Moet kunnen. We geloven toch allemaal in één God!

Nee, voor mij zijn die twee kerken niet hetzelfde. De zionisten werken met de badimo, de geesten van de voorouders. De gereformeerden werken alleen met Modimo, met God.

Nee, ik kan dat van de badimo niet in de bijbel terug vinden. Die praat alleen over God. Maar ik heb echt baat bij de ZCC. Die heeft me geholpen.

Hoezo geholpen? Op school kon ik me niet concentreren. Ik hoorde stemmen in m’n hoofd. Ik zat vol stress. Dankzij de zionisten weet ik nu dat ik demonisch gebonden was. De ZCC profeet vertelde me dat twee meisjes – Lerato en Thabiso – me betoverd hadden. Dankzij hun medicijnen plus offers aan de badimo ben ik nu vrij.

Ik ben echt veranderd, dominee. Vorig jaar vond ik het geloof vervelend. Nu bid ik om 6 uur, 9 uur en 12 uur. Ik doe twee uur per dag aan bijbelstudie. En als ik begin te profeteren, ben ik niet meer Keitumetse. Ik voel in m’n lijf dat ik een ander mens ben!

Ja, profeteren. Ik ben nu een profetes bij de ZCC. Ik ‘zie’ dingen. Daar ben ik achter gekomen toen we bij de rivier een ritueel voor de voorouders gingen uitvoeren. Ik zag een slang in het water, terwijl mama en oma niks zagen. Dat zijn de engelen die me die visioenen geven.

Engelen, ja. Bij de zionisten praten we liever niet over badimo, de voorouders. Die term gebruiken de mensen ‘op straat’. Bij ons praten we over mangeloi le meoya, engelen en geesten. Zeker, we bedoelen daarmee ook mensen die gestorven zijn. Maar we noemen ze anders. Nee, hoe zich dat verhoudt tot de heilige Geest uit de bijbel, weet ik niet precies.

Maar zo is het dus, dominee. Keitumetse, ik ben tevreden. Ik draag de ster. Ik praktizeer als profetes. Ik snap best dat u daar een probleem mee hebt. Maar als de mensen van de kerk het niet begrijpen, stuurt u ze maar naar mij toe. Ik leg het ze graag uit.

48cu9478

We eindigen het bezoek met Psalm 1. Sam heeft zojuist z’n preek over die psalm afgerond. Hij houdt het indringend aan Keitumetse voor. Geen geluk buiten Gods woord om. Soms lijkt een weg goed, maar loopt hij toch op de dood uit (Spreuken 14 vers 12, 16 vers 25). We bidden samen om wijsheid voor dit jonge kerklid. Volgende week praten we verder.

Geef een reactie

