Toetreders

2574620108

En ineens zat Stefan Paas bij ons aan tafel. Die schreef in 2003 een instructief boek over hoe je in de kerk moet omgaan met toetreders: De werkers van het laatste uur; ondertitel: de inwijding van nieuwkomers in het christelijk geloof en in de christelijke gemeente. Ik herinner me dat ik van zijn boek in een preek (Lucas 15:31-32, maart 2004) vrijmoedig gebruik heb gemaakt:

Simon viert vandaag voor het eerst in de kerk het avondmaal mee. Hij is met z’n buurman meegekomen naar de Alphacursus. Door het gebed en door de gesprekken is er bij Simon iets gaan groeien. Hij is tot zichzelf gekomen: ‘Ook ik ben een kind van God. Ook naar mij gaat de liefde van de Vader uit.’

Simon is opgestaan en naar de Vader gegaan. Hij heeft belijdenis van z’n geloof afgelegd en zo – alsnog – antwoord op z’n doop gegeven. En vandaag – voor het eerst – zit hij aan het avondmaal. Zie je hem zitten, in z’n bermuda? Zxe2x80x99n handen trillen van ontroering als hij brood en beker aanpakt. Tranen staan in zxe2x80x99n ogen: ik was verloren en ik ben gevonden …

Ja, we zien hem zitten, in z’n bermuda. Na de dienst krijgt Simon drie reacties en in de week na het avondmaal bezoek van de wijkouderling. ‘Kun je in het vervolg je kleding aanpassen? We hechten erg aan nette kleren in de kerk. Simon, dit kan echt niet: een korte broek!’

Het is feest in de hemel, bij God en de engelen. Een dode zondaar is levend geworden. Simon is gevonden. xe2x80x9cDoor heel uw kerk wordt steeds, daar boven, hier beneden … – Maar zien wij de mens of zien wij z’n korte broek?

de-werkers-van-het-laatste-uur-s-paas-9789023915201-voorkant

Hoe ik deze week bij Stefan Paas kwam?

We waren op bezoek bij Lindiwe B. Haar zoon Thulani (15) komt al geruime tijd in de kerk. De moeder had aangegeven haar jongste kind (2) te willen laten dopen. Toen ze begreep dat zoiets niet via een oudere broer kan maar dat je daar als ouder zelf de verantwoordelijkheid voor moet nemen – nodigde ze Sam en mij uit.

Dat gesprek verliep anders dan zij gedacht had. Eerst wat kennis maken over en weer. Toen verkennend over de doop. Daarna vissen over de kerkelijke achtergrond.

Zij komt uit een charismatische kerk. De vader van het kind is luthers van huis uit. “Waarom ga je dan niet samen naar die kerk? Je kunt je kind toch luthers laten dopen?”

Dan blijkt dat ze niet getrouwd zijn. Niet op de traditionele manier – zelfs geen begin van lobola – en ook niet formeel voor de wet. Tja.

Hoe reageer je op deze toetreder? Begin je met wat God zegt over huwelijk en seksualiteit … of nodig je Lindiwe uit om deel te worden van de gemeente in Nellmapius, deel te nemen aan de bijbelstudie en de New Members’ Class en … ?

Lees Stefan Paas voor het antwoord. Ik ben het helemaal met hem eens.

3 gedachtes over “Toetreders

  1. He papa, fijn hè om weer THUIS te zijn. Dat moet een heerlijk gevoel geven. Is wel even wennen zonder mama hoor, en u… Een dikke knuffel van alle gezinsleden hier, Jasper, Rik en Ik ook voor mama.

Geef een reactie

