Drop de gezangen ?!

Op zaterdag 21 februari vergadert de classis Noord van de VGKSA. De vorige week kreeg ik een paar stukken onder ogen. En ik kon m’n ogen niet geloven.

Op tafel ligt een voorstel van de kerkenraad Maranata – de zendende kerk – om aan de volgende synode [Mamelodi 2011] te vragen niet meer over the matter of hymns te spreken. De raad noemt 6 redenen voor dit verzoek:

  1. de zaak leeft niet in de gemeente; sinds 1992 houden deputaten en synodes zich ermee bezig, maar er komt nauwelijks reactie
  2. we hebben niet de menskracht om het goed te behandelen [hymnologisch en muzikaal]
  3. de jonge kerken moeten leren om psalmen te zingen in plaats van gezangen
  4. ook de gemeente van Bethal moet meer de psalmen leren waarderen en gebruiken
  5. door bij de psalmen te blijven kunnen we goede contacten aanknopen met de gereformeerden binnen de Dopperkerken [voor hen is de kwestie van de gezangen een sjibbolet]
  6. er wordt nu al 15 jaar aan gewerkt zonder tastbaar resultaat

De kerkenraad stelt daarom voor om de hele zaak van de gezangen van de tafel van de synode af te halen. Weliswaar geeft de bijbel ruimte om gezangen te zingen – zo stelt Maranata met nadruk – maar het is misschien wijs “om thans van die ruimte geen gebruik te maken.”

Ik begrijp de frustratie na 15 jaar gedoe. Voor een deel kan ik me iets voorstellen bij de argumenten om de discussie te staken. Maar toch niet zo!

P1010836

Wat Maranata vergeten schijnt te zijn, is dat 50% van de classis Noord – de kerken in Mamelodi en Soshanguve GG – en 50% van de preekpunten in de classis – Nellmapius, CC, WW en XX – gezangen zingt. De Sionsliederen – Lifela tsa Sione – worden elke zondag door honderden kerkleden gebruikt om God te eren.

Hoe kun je dan voorstellen om het kerkelijk gesprek over de gezangen te staken? Ja, misschien de beperkte manier waarop er tot nu toe mee omgegaan wordt. Maar stel dan minstens voor om het zingen van gezangen in de vrijheid van de plaatselijke kerk te laten.

Dan doe je recht aan je overtuiging [zie boven] “dat de bijbel ruimte biedt voor het zingen van gezangen.” Zoals het er nu staat, klinkt het – mij nog te zuinig 😉 maar – wel mooi. Maar intussen worden Bethal, Mamelodi, Nellmapius en Soshanguve afgeserveerd. Die moeten ‘het’ nog leren. Plus de Dopperkerken die wel gebruik maken van de bijbelse ruimte. Juist het feit dat anderen van dit punt een sjibbolet maken, moet tot voorzichtigheid stemmen. Daar mag je volgens mij niet in meegaan.

Ik schreef in dit verband al eerder over rijke en arme kerken. Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik vind dit een armoedig voorstel.

Ik heb een alternatief:

De bijbel draagt ons als christenen op om psalmen, hymnen en geestelijke liederen te zingen (Efeziërs 5 vers 19, Colossenzen 3 vers 16). De synode moedigt de kerken aan om dat vooral te [blijven] doen. De plaatselijke kerk beslist welke psalmen en gezangen gezongen worden.

2 gedachtes over “Drop de gezangen ?!

  1. Dirk Maurits,
    Al googelend kwam ik je tegen met je voorstel over het zingen van gezangen !
    Dat je voorstel gehoord moge worden !
    Hoe gaat het met je daar op het zuidelijk halfrond?
    Hartelijke groeten van je ooit catecheseermeester voor een paar avonden in Mijdrecht!

  2. Beste Gerrit.
    Al googelend raakte je verdwaald tussen al die zendelingen. Dirk Maurits vind je in de linkerkolom onder Kijk hier eens: Broodkruimels van Boersma.

Geef een reactie

