Kerkverlaters en nestbevuilers

Hoe denken onze kerkmensen over de politiek? De media berichten elke dag over de strijd tussen het ANC en Cope. Maar wat vinden de kerkleden daar nu van?

[foto: Dirk Maurts Boersma]
[foto: Dirk Maurts Boersma]
Ik vraag er geregeld naar. Maar zelden krijg ik een duidelijk antwoord. Tot vorige week. Met evangelist John Mahlangu op huisbezoek bij Solomon Makhubela (76, foto) in CC.

Die twee hebben het vaker over de politiek. Ik herinner me een gesprek vorig jaar over de goeie ouwe apartheid. “Toen konden boeven niet zomaar overal lopen. De pasjeswetten gaven de politie het recht om mensen op te pakken. Dat gaf rust.” – Tja, onder Hitler reden de treinen op tijd, denk ik dan.

anc-logo

De straat waar Makhubela woont, wordt verhard. Dat leidt meestal tot een cynische opmerking over de komende verkiezingen. Zo kwam het gesprek op ANC en Cope.

– Het is met Cope net als met mensen die de kerk verlaten. Eerst gaan ze eruit. En dan hebben ze kritiek op de kerk.

– Ach ja. Maar toen ze zelf nog in de kerk zaten, deden ze er niks aan. Als iets niet goed is, doe dan alsjeblieft je best om het van binnenuit te veranderen!

– Precies. Lekota en al die anderen hebben jaren in het ANC meegedraaid. En nu ineens deugt er niks meer van. Schijnheilig vind ik ze.

– Amen, broeder. Laten we dus maar gewoon ANC blijven stemmen!

340x

Hm.

Een gedachte over “Kerkverlaters en nestbevuilers

Geef een reactie

