Heb jij de C-factor?

Je kunt er niet omheen: 2009 is het jaar van Calvijn. Niet dat me dat veel zegt. Wat heb ik met de oude Johannes? En wat heeft hij met mij?

Er is een leuke manier om dat te meten. Doe de Calvijn-test op de website van Trouw. En laat – als je durft – je resultaat achter via een reactie hieronder.

C_FactorIk geef eerlijk toe. Ik ben niet zo’n echte calvinist. Mijn score is slechts 56%. “Je hebt calvinistische trekken. Je leven staat in een calvinistisch licht, maar de harde kantjes zijn er wel wat afgesleten.” Ter vergelijking: Mieke kwam uit op 83%. Zij is een volbloed calvinist. “Gepokt en gemazeld in de calvinistische leer sta je principieel in het leven.”

Opvallend verschil in scores voor de diverse categorieën:

  • soberheid M 67 T 67
  • relaties M 100 T 0 [?!]
  • rechtlijnigheid M 40 T 20
  • geloof M 100 T 60
  • arbeid M 100 T 71

Trek je eigen conclusies maar. En vooral: kijk maar eens of jij zelf de C-factor hebt.

16 gedachtes over “Heb jij de C-factor?

  1. Sneu voor je zonder internet…
    Kun je wel bellen? Anders heb je ook geen contact met Mieke. Of je moet brieven gaan schrijven, kan ook natuurlijk.
    Nog even volhouden alleen. Zal nu niet zo lang meer duren en dan kun je deze kant weer op komen.
    Groetjes uit Soest [Nederland]

    Jannie

  2. Duidelijk tussen jullie allebei in met een score van 69% 🙂 Op de VU was er trouwens ook veel aandacht voor met de Calvijnweek afgelopen week.
    Groetjes!

  3. Oeps! Mijn C-factor is slechts 58%. Ik moet bekennen: ik voel me er goed bij! Soberheid is blijkbaar niets voor mij, daar kom ik niet verder dan 17%. Bij relaties en geloof zit ik op 100!, echt waar!
    Leuk, maar vrij nutteloos. De test, bedoel ik!

    Groeten uit Ede.

  4. hahaha…

    Soberheid 33% – Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter – een tikje hedonistisch, los en emotioneel… Kan ik prima mee leven 🙂
    Relaties 0% – In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan…Hm..
    Rechtlijnigheid 60% – Je hebt iets rechtlijnigs, zoals wel meer calvinisten hebben. Voordeel is dat men op je aankan, nadeel dat genieten niet je sterkste kant is. Laat eens wat van je afglijden. Onnuttige zaken maken het leven aangenamer! …jajaja.. Maar ben nu dan toch goed bezig, ik had vxc3xa9xc3xa9l beter kunnen slapen 🙂
    Geloof 100% – Zwaarmoedig hoef je zeker niet te zijn, maar het geloofsgoed van Calvijn zit tot in je genen…huh, kom je daarvan dan in de hemel?
    Arbeid 71% – Jij hebt het calvinistische arbeidsethos . Je werkt nooit hard genoeg ; het is voor jou een dure plicht. Je bent gewild op de arbeidsmarkt, maar het evenwicht tussen werk en privxc3xa9 kan zoekraken… Goeie grap; werkloos 😉

Geef een reactie

