Een scherp zwaard

Afgelopen zondag preekte ik over de woorden van Simeon, Lucas 2. Niet z’n lied [vers 29-32] maar wat hij daarna [vers 33-35] tegen Maria zegt. Waar Jezus komt, brengt hij verdeeldheid. Zijn woord is een scherp zwaard – zie Jesaja 49 vers 2 – dat de gezindheid van mensen aan het licht brengt. De belangrijkste vraag voor 2009 is dan ook: wie is Jezus voor jou?

Een mooie illustratie kreeg ik toen ik woensdag met Sam op huisbezoek ging. Deze keer nam hij alle tijd. Sam houdt van doktersbezoekjes – 10 minuten in en uit – maar van de week ging hij er echt voor zitten. Luisteren. Pastorale aandacht.

Welk bijbelgedeelte spreekt je het meeste aan? Die vraag leidt hier en daartot verrassende antwoorden.

Sword_2 Zo komt zuster Maria L. [47] met Jesaja 59 op de proppen. Ze leest het voor. Een vaag gedeelte, vind ik, over slangeneieren en spinnenwebben. Maar als ze het gaat uitleggen … “Dit gaat over de zonde, zegt ze. Ik gebruik het vaak om aan buren en kennissen uit te leggen hoe hopeloos het leven is zonder Christus. Heilloze ramspoed. Geen vrede. Maar Jezus …!”

Ben je het afgelopen jaar gegroeid? Ook die huisbezoek-vraag levert verrassende antwoorden op. Zuster Annah N. [ 43] vertelt hoe ze actief meedoet met de gebedsgroep op haar werk – “vorig jaar kon ik alleen maar het Onze Vader bidden!” En zuster Caroline K. [46] praat openhartig over haar drankprobleem en dat ze nu al drie maanden droog staat … Wat is er gebeurd? “Weet u nog, dominee, de preek bij de begrafenis van … ?”

Gods woord is een scherp zwaard.

Welk bijbelgedeelte kies jij? Stella L. [18, dochter van Maria] leest ons een paar verzen voor uit Matteus 6. Maak je geen zorgen voor de dag van morgen. Zoek eerst het koninkrijk van God … Hoe komt zo’n meisje erbij? Even later zitten zij en haar moeder zachtjes te huilen. Moeder Maria is haar werk bij de creche kwijt. Er zijn geen inkomsten. Hoe moet Stella – die in graad 12 zit en dus in 2009 eindexamen kan doen – nu haar schoolgeld en boekengeld betalen? Matteus 6: Vraag je dus niet bezorgd af …

Hier komt de gezindheid aan het licht. Levend en krachtig is het woord van God, scherper dan een zwaard. Diep dringt het door tot in het hart van de mensen [Hebreeërs 4 vers 12].

Advertenties

5 gedachtes over “Een scherp zwaard

  1. He papa, nou dat was wel schrikken dan vannacht, maar idd het kleinkind is er nog niet! HAHA succes met die ouwe klok!
    Groetjes van hier

  2. Grappig dat je dat ding “grootvaders” klok noemt! De wens als moeder (vader) van de gedachte?
    Van harte wens ik je toe dat binnenkort toeters, bellen, rammelaars en speeldoosjes tot klinken gebracht kunnen worden! Het is zo leuk joh!
    Annet: succes met de laatste loodjes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s