Arme en rijke kerken

Komende zondag mag ik twee keer voorgaan in een dienst. Om 08.00 uur in Nellmapius en om 17.30 uur in Pretoria Maranata.

Ik heb altijd wel lol om het verschil tussen beide diensten. De beleving in tijd, waarover ik al eens schreef. Maar ook het verschil in muziek en liederen.

  • Maranata zingt alleen maar Psalms, plus 50 Skrifberymings. En dan ook nog eens nadrukkelijk op de Geneefse melodieën. In het psalmboek staan andere wysies, maar die zijn niet goed genoeg. Om maar te zwijgen van de nieuwe berijming uit 2001. De VGKSA houdt vast aan de Totius berijming uit 1937.
  • Nellmapius, Soshanguve en Mamelodi zingen onbekommerd uit de bundel Lifela tsa Sione. Die stamt al uit de 19e eeuw. Er staan 10 psalmen en 449 gezangen in. Niet alles is zingbaar. Maar vrijmoedig prijst de gemeente God. En op kerst kunnen we er desgewenst Engelse hymns bij doen.

Intussen ligt op de tafel van de classis een brief van de Maranata kerkenraad: do we really support and care for each other? Best een goede brief, met aandacht voor punten in de omgang tussen de kerken in de classis. Maar ook wel een beetje raar, vind ik. Gevraagd wordt: “…to investigate how the richness of the Psalms can be made available to the Sotho speaking churches …”

P1010836

Dan schrijf ik er in gedachten bij: “…AND to investigate how the richness of the hymns can be made available to the Afrikaans speaking churches …”  Die leven op het punt van het kerklied in vrijwillige armoede. Dat heeft Paulus in Gods naam ons anders geleerd:

  • sing onder mekaar psalms, lofgesange en ander geestelike liedere … met julle hele hart tot eer van die Here (Efesiërs 5 vers 19)
  • met dankbaarheid in julle harte moet julle psalms, lofgesange en ander geestelike liedere tot eer van God sing (Kolossense 3 vers 16)

Vanmorgen kreeg ik een telefoontje. Een ouderling van Maranata. Of ik alsjeblieft geen beurtzang meer wil doen. En zeker geen Skrifberyming 27, de – in mijn ogen prachtige – berijming van de apostolische geloofsbelijdenis.

Hm.  Dan heb je al zo weinig gezangen. En dan maak je de keus nog kleiner.

Wie is hier nu arm en wie rijk?

3 gedachtes over “Arme en rijke kerken

  1. O Tjeerd, ik zie dat de visitatie je op sleeptouw neemt naar eetadressen? Wees welkom aan hun touw dat woensdag om 17.00 uur naar ons huis leidt.
    Groet, Rinette en DM

  2. Beste Tjeerd, Doe zoals je deed in Amersfoort: overleg niet al te veel, ga gewoon je schriftuurlijke gang en leer de mensen voor mijn part tegen hun zin de rijkdom van gezangen en beurtzangen, met verwijzing naar de GKV met wie ze in hartelijke correspondentie staan. Hartelijke groet, Hans Werkman

Geef een reactie

