Klikspaan

Mijn goede voornemen voor 2009: Zulu leren.

Veel kerkleden in Nellmapius en Soshanguve CC spreken isiZulu of isiNdebele. Ze verstaan allemaal Sepedi. Maar ik wil ze graag in hun eigen taal kunnen verstaan en uit de bijbel voorlezen. Ik merk op huisbezoek en bij de bijbelstudie dat ik niet dicht genoeg bij ze kan komen.

Zulucd De zendingscommissie stemde in met mijn verzoek. Bij African Voices vond ik goed materiaal. Een lesboek, een DVD, een CD voor in de auto.

En dus kon ik gisteren onderweg naar en van Soshanguve – twee keer drie kwartier – m’n klikklanken oefenen. Er zijn er drie:

  • de c klinkt alsof je geïrriteerd bent
  • de q klinkt alsof je een fles ontkurkt
  • de x klinkt alsof je een paard aanvuurt

Probeer ze maar eens: icici (oorring), umqeqeshi (coach) en uxolo (sorry). Wish me luck!

Geef een reactie

