Maskers af!

Het is hier hartje zomer en vakantie. Nogal wat mensen zijn weg naar familie. Veel activiteiten in de kerk liggen stil. Het enige dat we doen is kerkdiensten en huisbezoeken.

Dat geeft tijd voor studie en ontspanning. Zo las ik rond de kerst de scriptie van David Heek: Maskers af!

maskers(3)

David Heek heeft een interessant weblog dat ik al ruim een jaar lees. Ik voel me verbonden met hem. Z’n hart voor Amersfoort. Z’n visie op kerk en theologie. Z’n manier van preken. En nu dus deze scriptie over een belangrijk onderwerp.

imagesCAC4DFCMHet is een theologische scriptie. Heek confronteert zich met de missioloog Johan Herman Bavinck (1895-1964) die het een en ander heeft geschreven over de manier waarop Paulus en Jezus mensen aanspreken met het evangelie. Kun je daar een bepaalde methode in ontdekken?

Je kunt – mede dankzij een glasheldere stijl – makkelijk door het theologisch jargon heenlezen. David Heek geeft en bespreekt een schat aan bijbelse gegevens. Ik kwam opnieuw onder de indruk van met name onze Heer in zijn omgang met mensen. Paulus ook, maar dan anders. Die spreekt over de verlosser. Jezus is het zelf.

Ik beperk me hier tot de conclusie. Wil je weten hoe David tot deze conclusie komt? Lees dan het hele verhaal.

De vergelijking tussen Paulus’ en Jezus’ benadering mondt uit in de conclusie dat beide benaderingen grotendeels op zowel inhoudelijk als methodisch vlak met elkaar overeenkomen.

Qua inhoud vallen de volgende overeenkomsten op:

– het identieke doel (eeuwig leven met God);

– de verkondiging van (de redding uit) het oordeel;

– de verkondiging dat Jezus de mens is die het oordeel zal uitspreken;

– de inhoud van de verkondiging wil het gehoor ontmaskeren;

– de oproep tot bekering.

Qua methode vallen de volgende overeenkomsten op:

– aandacht voor, intellectuele aanpassing aan en aansluiting bij het specifieke gehoor;

– het uitspreken van het ontmaskerend element waarmee de christen zich radicaal van de niet-christelijke denkwijze distantieert en hem tegelijkertijd verlossing aanbiedt;

– het choqueren van de hoorders.

De scriptie geeft mij ook stof tot bezinning op m’n eigen werk. Hoe benader ik de mensen met wie ik over Christus spreek? In preken en pastoraat. In de new members’ class en rond dood en graf. Ik heb weer heel wat geleerd. Om over na te denken. Om over te bidden. Om misschien met m’n collega’s te bespreken.

Brother David, thank you and God bless!

4 gedachtes over “Maskers af!

  1. Hoi Tjeerd,

    door een vriend werd ik op je site geattendeerd. Je schrijft leuk en bent zo te lezen goed bezig daar.

    Dank je voor je positieve feedback.

    Ik moet de scriptie binnenkort gaan verdedigen…

    Pray for me.
    I’ll do for you!

    In Christus met elkaar verbonden – wat een geheim!

    David

  2. Mischien is er ook iemand van jullie geintresserd in Afrikaanse maskers en Afrikaanse kunst. Ik ben er een weblog over aan het schrijven. Hij is wel bijlange nog niet helemaal af. Er komen nog veen fotos op van bekende en minder bekende maskers.

  3. Beste

    Ik ben een student aan een filmschool in Brussel, Narafi en ik maak een kortfilm in Antwerpen en ben daarvoor op zoek naar enkele maskers. De twee maskers (lachende en wenende masker) die u hierboven op uw site hebt staan zouden perfect staan in deze film
    De film wordt gedraaid op 28 december.
    U zou me er een enorm plezier mee doen.
    Vele groetjes.
    Anthony Van Roosendael

Geef een reactie

