Church Conduct = Christian Conduct

Afgelopen donderdag was ik op het FRC jeugdcongres.

P1010841

Ongeveer 60 jongeren van de kerken uit Mamelodi, Nellmapius en Soshanguve kampeerden een week op het jeugdkamp Altelekker, ergens tussen Pretoria en Johannesburg. Ik stond niet op de sprekerslijst maar ben ingevallen voor collega Tebogo Mogale. Die is echt aan vakantie toe. En ik heb dit jaar al zoveel vakantie gehad …

Uit Nellmapius waren er 7, onder wie 5 jongens die -!- bier meegenomen hadden. Dat hoorde ik al snel van de leiding. Even later kwamen ze ’t mij zelf vertellen. Beteuterd: ze wisten niet dat het niet mocht. Beetje bang: wilt u ’t niet aan onze ouders vertellen?

Zondagmorgen voor de dienst kwam Jack – de voorzitter van de jeugd – al weer naar me toe: we hebben het aan Sam uitgelegd, die was zwaar teleurgesteld, maar het is vergeven en vergeten. k vond het zwaar aangezet voor een relatief  onschuldig iets. Maar ja, alcohol is hier niet zo onschuldig. Er ligt weinig tussen dronken worden en geheelonthouding. Een glaasje, een pilsje, dat is er niet bij.

P1010853

Als topic kreeg ik toegewezen: Church Conduct. Ondertitel: hoe moeten jongeren zich in de gemeente gedragen? Daar kun je heel wat kanten mee op. Ik heb het toegespitst op de christelijke levensstijl. Aan de hand van een aantal bijbelteksten heb ik vooral geprobeerd om te laten zien dat het niet gaat om een aantal regels maar om Christus.

Waarom is gemengde verkering geen goed idee? Ongelijkspan Omdat je als christen in het licht leeft – door God bent uitgekozen – geweldige beloften hebt gekregen. Zie 2 Korintiërs 6:14-7:1. Promises –> purify –> perfection.

Waarom is liefde voor de wereld een slecht idee? Omdat je daarmee de liefde van de Vader verspeelt. Waar het ene zit, kan het andere niet zitten. Zie 1 Johannes 2:12-17.

Waarom is dronkenschap en druggebruik verkeerd? Omdat je als christen jezelf laat vollopen met de Geest. Zie Efeziërs 5:18-21. Is er in jouw leven ruimte voor God?

In de bekende drieslag: belonging komt eerst, daarna believing en pas dan behaving. Je kunt dat niet omdraaien. Zie Romeinen 5 en Efeziërs 2. Gods liefde brengt tot een nieuw leven, niet andersom.

Daarom gaat het in de kerk nooit om de regels. Spreek door over de binnenkant. Vraag naar de motieven. Blijf als jongeren vragen stellen en laat Christus het centrum van je leven zijn.

P1010852

In de discussie kwamen bekende punten voorbij. Het verschil tussen zonden doen en zondaar zijn. Zie 1 Johannes 1:8-2:2 en even later 3:6-9. Hetzelfde soort vragen kwam ik in Amersfoort en Meppel tegen. Je was een zondaar toen Jezus je kwam redden – Romeinen 5. Je blijft je leven lang strijden tegen de zonde – Romeinen 7. Maar je mag een overwinnend leven leiden dankzij Christus:

Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.

[Romeinen 6]

Het was altelekker om zo met de jeugd bezig te zijn!

3 gedachtes over “Church Conduct = Christian Conduct

  1. Hallo Tjeerd, wat houd je het goed vol te schrijven. Mooi om te lezen over je samenwerking rond het Woord. Het Woord draagt verder.
    In Rotterdam volg ik de Tropencursus. Lopend langs de Maas denk ik wekelijks aan Afrika en wil me aanmelden bij Mercy Ships.

    Groet aan de Lente-Jaccaranda’s van de Herfst-Eiken in Woudenberg, Ine

Geef een reactie

