Zaaien op dankdag

1183040712_2Een vreemd idee dat het vandaag dankdag is. Het RD meldt terecht dat deze dag in het buitenland niet altijd gevierd wordt op de manier die ‘wij in Nederland’ gewend zijn. Maar de krant kijkt daarbij niet verder dan het noordelijk halfrond.

Wij zitten in ZA nu midden in het voorjaar. Alles groeit en bloeit, zeker als de regen valt. In de VGK Maranata hebben we op 5 oktober juist een biddag voor gewas en arbeid gehad. Vandaag is hier een gewone dag.

Een raar idee: terwijl jullie vanavond in de kerk zitten – ik onthoud dankdag 2007 in de Martuskerk nog heel goed – ben ik in Soshanguve. Van zeven tot acht uur is er een biduur bij de familie Sambo. Zoon Harry is overleden en wordt zaterdag begraven.

Vanavond preek ik over de zaaier. Vanuit Marcus 4 vertel ik over het evangelie dat gezaaid is in Harry’s leven. En dat nog altijd gezaaid wordt. Wat is er met dat goede zaad in het leven van Harry Sambo gebeurd? En wat ‘doet’ het evangelie in jouw en mijn  leven?

Zo ben ik vandaag toch bezig met gewas en arbeid. Dank met mij voor zaaien en oogsten. Bid met mij om goede grond en rijke vrucht.

2 gedachtes over “Zaaien op dankdag

  1. TJEERD, je email adres werkt niet,dus kun je niet zien dat we meeleven met je in je eenzaamheid.EENZAAM MAAR NIET ALLEEN daarom op deze manier nog sterkte met alles en voel je je al opa??

  2. Tjeerd, ik probeer je al lang te bereiken, maar ik krijg de mail steeds retour. Ik wil je vragen of je een xc3xa9xc3xa9n bladzijde rubriek voor de Kerkbode wilt schrijven. Eens per maand, per ingaande januari 2009.
    Wil je a.u.b. reageren?
    hartelijke groeten,
    Nelleke Kemps

Geef een reactie

