Homoseksualiteit

Douma Vanmorgen las ik in het Nederlands Dagblad de column van dr. Jochem Douma. “Roep niet dat Jezus verlost van aids.” Douma gaat in discussie met Christen Unie-dissident Yvette Lont. Die claimt dat in ‘haar’ gemeente door gebed mensen genezen worden van homofiele gevoelens en hiv.

Douma gaat niet mee in de kritiek op Lont door het COC. Maar hij neemt wel afstand van haar standpunten. En komt daarbij met z’n bekende onderscheid tussen homofilie en homoseksualiteit.Lont

“Persoonlijk ken ik geen enkele homoseksueel die van zijn geaardheid ‘genezen’ werd. Ik ken er wel die van levenspatroon veranderd zijn, het homoseksuele circuit verlieten en daardoor wellicht de indruk vestigden dat zij ook van hun homofiele gesteldheid genezen waren. Maar zij gaven toe dat zij bleven strijden met hun geaardheid.” [cursief van mij, Tjeerd].

Ik weet dat Douma’s onderscheid omstreden is. Maar ik kan er nog steeds goed mee uit de voeten. Deze week heb ik wat zitten lezen, denken en praten – in voorbereiding op het jeugdcongres in Mamelodi. Onderwerp: homosexuality.

Ook in Zuid-Afrika is homoseksualiteit hot. Juist in de kerk. Twee voorbeelden uit de actualiteit.

1. De NGgemeente Moreletapark is door de rechter veroordeeld. Deze kerk heeft muziekdocent Johan Strydom ontslagen omdat hij in een homo-relatie samenleefde. De gemeente moet hem wegens discriminatie een schadevergoeding betalen.

2. De bekende dr. Allan Boesak heeft bedankt uit al z’n kerkelijke functies binnen de Uniting Reformed Church. De reden: hij vindt dat de kerk homo’s discrimineert. “Als voorzitter van een taakgroep had Boesak de besluitvorming voorbereid. Boesak Zijn rapport bepleitte homorelaties in de kerk volledig gelijk te behandelen aan het huwelijk, met inbegrip van kerkelijke inzegening. Boesak verwees daarvoor naar de Belhar-belijdenis, een confessie die in de tijd van de apartheid ontstond, en die zegt dat de kerk zich moet inzetten voor eenheid, vrede en verzoening en de kant van de armen en uitgestotenen moet kiezen.”

De discussie in ZA – in krant en kerk, op radio en tv – beweegt zich tussen twee uitersten. Je mag leven zoals je bent. Boesak gaat daarin een heel eind mee en heeft zich daarmee van z’n kerk vervreemd. Aan de andere kant: Je mag het niet alleen doen, je mag het zelfs niet zijn. Dat heb ik deze week verscheidene keren gehoord: To be gay is a sin. Lont in Nellmapius?

Ik ben dus heel benieuwd naar de conferentie van de jongeren uit Mams en Nell. Helaas hoorde ik op de valreep dat het congres vandaag niet doorgaat. Jammer joh! Hopelijk binnenkort alsnog.

Geef een reactie

