Health and Wealth

Deze week hoorde ik een sterk verhaal van Phineas (foto Dirk Maurits Boersma).

Phineas_groter_2

We bespraken een preek die hij had voorgelegd. Haggai 1 was z’n tekst. En z’n thema: Wat is in jouw leven het belangrijkste? Goede structuur. Heldere uitleg. Praktische toepassing. Over de hele linie was ik tevreden.

Alleen vond ik dat hij de belofte van Haggai te snel 1-op-1 doortrok naar de gemeente van het nieuwe testament. Mag je zeggen dat God je zal zegenen als je hem op de eerste plaats zet? Zegenen, ja. Maar met aardse zegeningen, hier en nu? Haggai maakt het heel concreet. Maar is dat niet typisch oude testament?

Phineas haalt in z’n preek twee teksten uit het nieuwe testament aan, Matteus 6 vers 33 en Johannes 3 vers 16. Dat vond ik een goede greep. Maar – zei ik – je moet wel duidelijk zijn over wat de Heer wel en niet belooft. Er zitten ook mensen in de kerk die God wel op de eerste plaats zetten in hun leven … en die toch blijven sukkelen hier op aarde.

Tent

We praten nog wat door en komen te spreken over de Pentecostals. Die staan met tenten in de townships. En zij spiegelen de mensen health and wealth voor. Als je maar gelooft … dan zal God je genezen … dan zal God je rijk maken. Niet voor niets spreekt the Candlestand Statement uit 2004 ook dit thema aan!

Phineas heeft dat zelf in Mamelodi ook meegemaakt. In december zijn er massa-meetings waar je God kunt bidden om een gelukkig nieuwjaar. Dat werkt als volgt.

Je vult een envelop met geld. Die breng je naar de dienst. En je vraagt God om dat bedrag uit de envelop in het komende jaar te verdubbelen. Hoe meer je geeft, hoe meer je van God verwacht. De kerk zorgt voor getuigenissen van mensen die inderdaad gezegend zijn: een groter huis, promotie op het werk, een nieuwe auto. Succes verzekerd.

32

En wie niet slaagt … is z’n geld kwijt. Maar had hij er wel genoeg ingestopt? Z’n geloof was vast te klein. Of hij heeft te weinig gebeden. Eigen schuld dikke bult …

Phineas heeft het wel goed begrepen. En gaat z’n preek over Haggai 1 toch nog hier en daar bijstellen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s