Reünie

De bijbelstudie leek deze keer wel een reünie.

We waren in het huis van Priscilla Mashigo (59). Dat is één van de mensen die ik nog ken uit m’n periode in Mamelodi (1983-1991). Ook haar dochter Given herinner ik me nog. Jammer dat zij niet meer in de kerk komt. Ik probeer wel eens met haar te praten, maar echt contact krijg ik niet.

Negative63535a1_2

Een paar weken geleden ging ik bij de familie Mashigo op huisbezoek. Tot m’n verrassing zat de moeder van Priscilla op de bank. De oude mevrouw Elisabeth Mabotha (geheel links op de foto). Intussen is zij 90 jaar, wat krakkemikkig maar nog heel helder. Dat was leuk. Herinneringen ophalen aan de goede oude tijd. Hoe gaat het met die-en-die? En over good old Bethuel Mogashoa, onze evangelist van toen. Die is intussen uit de Free Reformed Church gestapt en ergens voor zichzelf begonnen.

Deze donderdag krijg ik opnieuw een verrassing. Bij de bijbelstudie zit een speciale gast uit Mamelodi: Reginah Machete. Vriendin van de Mashigo’s en in mijn tijd één van de drijvende krachten achter het diakonale werk in Mamelodi. Wat geweldig om die weer terug te zien!

Het wordt een goede bijbelstudie, over Jezus als de eniggeboren zoon van God. Hoeveel kinderen heeft God eigenlijk? Zijn alle mensen Gods kinderen of alleen de gelovigen? Maakt de Heer verschil tussen zijn ‘eeuwige natuurlijke’ zoon en zijn adoptie-kinderen? Vanuit Johannes 1 vers 9-12 en Romeinen 8 vers 14-17 zoeken we een antwoord. Reginah Machete doet volop mee. Ook oma Mabotha laat zich niet onbetuigd. Zelfs dochter Given is aangeschoven.

Na afloop gaan we nog even door met herinneringen ophalen. Over mma Mawela (die leeft nog, 96!) en mma Masombuka (die is overleden). Over moruti De Vries en mma Bron … – Nee, Reginah Machete is niet meer bij de Free Reformed Church. Ze vergadert nu met de groep-Mogashoa ergens in Mamelodi, in de Dr. Monare school …

Nee, mijn afscheidspreek – die ze na 17 jaar nog weet te herhalen – heeft ze toch niet helemaal goed begrepen.

Geef een reactie

