Exstress

“Maar kan ik niet gewoon gast blijven?”

De vraag overvalt me. Ik ben op huisbezoek bij Emily Hlongwane (33). Die zou in augustus belijdenis van haar geloof afleggen. Maar door ziekte was ze die zondag verhinderd. Nu hebben we voor haar en mevrouw Sihlangu een nieuwe datum vastgesteld. Volgende week zondag kamogelo – letterlijk vertaald: aanneming.

Ik verwacht dat ze blij reageert. Maar dat gebeurt niet. “Ach dominee, ik weet het niet, hoor. Moet dat nou echt? Ik kan toch ook gewoon gast blijven?”

Ik ben verrast. Wat krijgen we nou? Pas na een tijdje heen en weer praten kom ik er achter dat Emily gewoon bang is. “Al die vragen. Stel dat ik het goede antwoord niet weet. Ik zie dat echt niet zitten, hoor.” Ineens begrijp ik het. Ze haalt twee dingen door elkaar: de openbare geloofsbelijdenis en het onderzoek dat daaraan vooraf gaat. Normaal gesproken.

P1010514

En daar wringt hem de schoen. Brother Sam heeft sister Emily flink bang gemaakt voor het eindgesprek. Met name op het punt van Gods verbond had ze zelfs extra onderricht nodig. Maar de kerkenraad van Mamelodi is nooit officieel bij haar op bezoek geweest.

Eerst was er een sterfgeval in de gemeente. Toen had de dominee van Mamelodi autopech. Of De Boer moest naar Nederland of zo. Uiteindelijk zei Mamelodi: als jullie in Nellmapius vinden dat we haar als lid kunnen toelaten, is het wat ons betreft …

Dat had Emily Hlongwane natuurlijk wel even moeten horen. Die zweette nog steeds peentjes, denkend aan al die gereformeerde vragen over het verbond. Geen wonder dat ze zich op 17 augustus niet lekker voelde! Als je denkt dat je publiek onderzocht gaat worden …

Gelukkig kan ik haar van haar stress verlossen. Ik leg haar nog eens de procedure uit, en waar het fout ging. We nemen de belijdenisvragen door, en het antwoord: Ee, ke a dumela! Dat is toch niet zo moeilijk?

Als ik vertrek, krijg ik een bevrijdende lach mee. “Gelukkig, vanaf volgende week ben ik geen gast meer!”

Een gedachte over “Exstress

  1. Ha papa, wat maakt u toch veel mee daar. Geweldig om nog steeds mee te kunnen lez(v)en. Leuk ook die reunie mt oude leden, de namen herken ik natuurlijk ook. Nou tot over een dikke week dan maar, in levende lijve!

Geef een reactie

