Heartbeat blijft favoriet

Jaren lang had ik Heartbeat onder m’n favorieten staan. Als pastor in Amersfoort probeerde ik op de hoogte te blijven van het wel en wee van de jeugdkerk. Voor ze te bidden. En kerkloze dan wel kerklosse jongeren te stimuleren om daar eens heen te gaan. Ik heb geregeld ervaren dat zo’n gang naar HB gezegend werd.

In die zin vind ik de reactie van Peter Bergwerff in het ND van 6 september te mager. Heartbeat trekt de stekker eruit. Ach ja, een hype. Ach ja, dat was te verwachten. Het ND-commentaar neemt niet echt afstand van dit soort reacties. Ik deel de gevoelens van Henk Jan Kamsteeg op z’n blog.

Misschien is het werk van de jongerenkerk ‘overgenomen’ door de gevestigde kerken? Dat zou mooi zijn, maar ik geloof er niks van. Na de start van de jeugdkerk heb ik wel een paniekreactie binnen de GKv in Amersfoort gezien. Maar wordt de jeugd van Amersfoort voor Christus gewonnen? Ik wou dat het waar was …

Jammer dus dat de jongerenkerk gestopt is.

gebroken-hart_2975584

Toch heb ik Heartbeat nog steeds – of weer – bij m’n favorieten staan. In Nellmapius werkt deze organisatie onder aidswezen. Ze zorgen voor eten en drinken, schoolgeld en uniformen, opvang in gastgezinnen [klik hier voor meer gegevens].

EÉn van onze kerkleden, Abram Mokoena, werkt er elke morgen als vrijwilliger. Hij vertelt er geregeld over. Via hem zou ik graag onze gemeente meer bij dat diakonale werk betrekken.

Geef een reactie

