Vader komt ook thuis

Klop klop! – Kom binnen!

We zijn ruim halverwege de bijbelstudie als er op de deur geklopt wordt. Een verlaat kerklid? Nee, het is de man des huizes die binnenkomt.

Ik zie hem voor het eerst. Mmapule Hlatshwayo is belijdend lid. Ze heeft in juli nog een kind laten dopen. Maar de vader, Samuel Mdlalose, is niet actief betrokken. Laatst had ik het er met z’n vrouw over. Toen gebruikte ze de standaard-uitdrukking: ga a tshwenye – hij is niet lastig. Meestal betekent dat: deze man vindt het wel goed dat z’n vrouw en kinderen naar de kerk gaan. Zelf toont hij geen interesse.

Is je man er ook? vroeg ik Mmapule toen ik om half zeven aankwam. Nee, hij is nog niet terug van z’n werk. – Maar nu klopt hij dus toch aan.

3234647

Knock knock! Come in!

Dat is een grappige gewoonte. Je loopt nooit zomaar een huis binnen, zelfs niet als de deur open staat. Je klopt netjes aan de deur of de deurpost. Of je zegt: kô-kô (klop-klop). Het leuke is dat mensen dat zelfs bij hun eigen huis doen, zeker als er visite is. Ook dan loop je niet zomaar binnen. – Samuel klopt aan z’n eigen voordeur en de mensen van de bijbelstudie roepen: come in!

En hij doet nog mee ook. Het gaat over de naam christen (Zondag 12 van de catechismus). Waarom word je christen genoemd? Wat een ontdekking: dat elke volgeling van de Gezalfde ook zelf door God geroepen wordt om profeet, priester en koning te zijn. Over dat laatste praten we als de heer des huizes aanschuift. Koning zijn: dat is later regeren samen met Christus en nu vooral de strijd van het geloof tegen onze doodsvijand.

Op dat laatste reageert hij. Komt de overwinning pas later of kun je nu al de zonde overwinnen? We bespreken Romeinen 6, 7 en 8. De power om te overwinnen is groot genoeg. Maar helaas pluggen wij niet altijd in op die krachtbron. Ons geloof is vaak nog zwak. Ik ellendig mens!

Samuel doet alsof hij zich erbij neerlegt. Maar als we hem vragen om met gebed af te sluiten, laat hij merken dat hij niet overtuigd is. “Dank u Heer voor deze dag, waarin we geen enkele zonde gedaan hebben … we hebben door Gods Geest alleen maar goede dingen gedaan …” Amen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s