Moeder is niet thuis

De donderdagse bijbelstudie was deze week bij Mary Mawela. Dat wil zeggen: bij het huis van Mawela. Want mevrouw zelf was er niet.

Ik kwam om half zeven aan, gelijk met de dames Caroline Timbani en Busi en Sphiwe Skosana. Op ons kloppen ging de schuifpui open. Het jongste dochtertje (2001) in pyama. “Nee, mama is er niet. Ze komt wel, maar ik weet niet hoe laat.”

Ik aarzel. Wat doen we? Maar de dames stappen vrijmoedig naar binnen en nemen plaats in de kamer. Even later hoor ik ze onder elkaar mopperen. Ik versta voldoende Zulu om te begrijpen dat ze ’t maar niks vinden. Welke moeder laat een kind van zeven nou alleen thuis?

P1010384_2

Ik aarzel nog. Wat doen we? “Nee, moruti, gewoon beginnen. Mma Mawela was zondag in de kerk. Ze weet dat we hier zitten.”

Dus gaan we van start. Vandaag gaat het over Jezus als de Christus – de messias – de gezalfde knecht van God. Matteus 16 – 1 Samuel 16 – Matteus 3. De volgende keer verder over Christus en christen (zondag 12 van de catechismus).

Terwijl we bezig zijn, komen er nog een paar gemeenteleden binnen. Dochter-in-pyama doet de deur open, schuift stoelen bij en verdwijnt stilletjes weer naar de slaapkamer.

Als we weggaan, is Mary Mawela er nog niet. Dochter Nthokozo wordt bedankt. “En doe je moeder de groeten!”

Geef een reactie

