Zusters

Het zijn zulke aardige gereformeerde zusters, daar in Nellmapius. Deze zondag deden er twee belijdenis van hun geloof. En donderdag op de bijbelstudie was het ook weer goed raak.

We begonnen met vier vrouwen, we eindigden met twaalf. Het onderwerp was: Wie is jouw redder? naar aanleiding van Zondag 11 van de catechismus.

Madiba

Eerst gaat het over 18 juli en 25 december, de geboortedag van Nelson Mandela en die van Jezus Christus. Wil de ware verlosser opstaan?

Natuurlijk weten onze zusters dat Jezus de echte redder is en niet Madiba. Die heeft de dood niet overwonnen. Mandela is een zondig mens – “anders zou hij niet gescheiden zijn en opnieuw getrouwd” zegt iemand nuchter. We lezen Psalm 146. Mensen maken hun beloftes niet waar.

Dan gaan we naar Matteus 1. De naam Jezus is door God gegeven. Hij is het die van de zonde redt. Immanuel = God met ons. Ook dat zijn eretitels die Madiba niet toekomen. De verlosser van de wereld en van ons leven is Jezus.

P1010518

Maar durf je nu ook te zeggen: “Jezus is mijn persoonlijke verlosser”? Die vraag leidt tot een pijnlijk stilzwijgen. Ik leg uit dat Gods zoon meer wil zijn dan iemand uit de bijbel, iemand uit een grijs verleden. Hij wil vandaag jouw redder zijn. Ik vertel hoe ik zelf tot persoonlijk geloof en zekerheid ben gekomen. Ook Sam vertelt hoe dat bij hem is gegaan. Maar op mijn vraag naar hun verhaal blijft het stil.”Hoe weet je dat Jezus jouw verlosser is? Hoe is dat bij jou gegaan?”

Diepe zuchten. Deze manier van bijbelstudie zijn ze niet gewend. “In deze kerk komen ze je dicht op de huid!” zegt een mevrouw. En een ander verzucht: “Ik heb al twee keer belijdenis gedaan, maar ik merk dat ik nog niks weet.” We spreken af dat we volgende week donderdag opnieuw over dit punt praten.

P1010521

Vandaag tijdens de dienst moest ik af en toe wel even aan de bijbelstudie terug denken. En ik was kennelijk niet de enige. Bij sommige zeer persoonlijke liederen zag ik ze naar elkaar knipogen.

We vierden avondmaal.

Zuster Margaret Pudi (59) en zuster Siphiwe Skosana (31) deden belijdenis van hun geloof. Hun persoonlijk geloof.

Dat vierden we aan de tafel. Ik geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven (Galaten 2:20).

Over Christian Giving gesproken!

Een gedachte over “Zusters

Geef een reactie

