Pastor D.E. Boer

Zo’n grote begrafenis heb ik nog niet meegemaakt. Er zijn zeker 150 mensen. De mensen die ik ernaar vraag, zeggen dat Peter Chiloane (49) een vriendelijke man was met veel vrienden.

Zo’n dure begrafenis heb ik nog niet meegemaakt. Er staat een grote tent over de breedte van de straat. De stoelen zijn met witte covers bedekt. Er is een DJ die gewijde muziek draait. Er is een microfoon met grote boxen. De meeste mensen hier hebben dat niet nodig. Maar ik heb een zwakke stem waarmee ik geen 150 mensen kan beschreeuwen.

Programme_001

Het programma telt niet minder dan 12 sprekers. De bedoeling is dan ook om half acht te beginnen. Dat wordt iets later dan acht uur. En meer dan de helft van de sprekers is er niet … of is – na de nachtwake – zo dronken dat ze niet aan spreken toekomen. Een gunstige uitzondering is zuster Lilian Mokoena die namens onze gemeente het woord voert. Kort maar krachtig bemoedigt ze Philip Nkoana die bij onze kerk is betrokken. “Je bent onze broer, we zullen je niet vergeten.”

Haar man – Abram Mokoena – doet het goed als programme director, ceremoniemeester. Hij zorgt ervoor dat “pastor D.E. Boer” om half negen aan het woord komt. Eerder deze week heb ik gepreekt over Jesaja 61 (dinsdag) en 63 (donderdag). Nu lezen we Jesaja 65 vers 17-25 over de nieuwe aarde. Deze aarde is door onze zonde kapot gegaan. Een ontijdige dood als van Peter Chiloane laat dat weer zien. Maar God belooft een nieuwe aarde (zie ook Openbaring 21). Daar kun je alleen komen als je zelf ook nieuw geworden bent. Daarbij mag ik wijzen – en we lezen het samen uit Kolossenzen 3 vers 8-11 – op Jezus Christus en zijn Heilige Geest.

De ceremonie op de begraafplaats is sober. De maaltijd daarna overvloediger dan anders. De hele tijd denk ik wel: hoeveel mensen hier kennen Jezus? Zullen we elkaar op de nieuwe aarde terugzien?

Geef een reactie

