Tijd

Ik moest wel lachen gisteravond. Ik mocht voorgaan in de tweede dienst van Maranata. Vooraf zingt de gemeente een psalm. Dan zie je de ouderling van dienst steels op z’n horloge kijken. Zullen we dan maar? kijkt hij me aan. En we staan op. – Ja, we moeten wel exact om half zes beginnen!

Wat een contrast met ’s morgens. Om acht uur zijn alleen de zusjes Skhosana aanwezig, om de ‘kerk’ schoon te maken. Tegen kwart over zeg ik tegen de vijf aanwezigen: Wat doen we? – Nee, dominee, beginnen, het is tijd! Pas om kwart voor negen is de laatste binnen. We eindigen met een man of vijftig.

Img_0893

Ik weet niet goed wat ik met dat verschil aan moet. Het lijkt heel relaí. “Wij hebben de klok, zij hebben de tijd.” Maar je maakt mij niet wijs dat al die mensen op maandag ook zo met de tijd van hun werkgever omgaan. Ik durf ook niet te zeggen dat het laksheid is. Hoewel iemand als rev. Mogale van Mamelodi geweldig kan uitvaren tegen ‘zijn’ mensen over hun laziness.

Zaterdag zagen Mieke en ik nog een andere kant van dit tijdsprobleem. De rouwdienst van Caroline Seboga was om negen uur in Mamelodi. Vanuit het huis van haar oom en tante werd ze begraven. Het was hartverscheurend. Vijf kinderen laat ze na. Je proefde het echte verdriet bij familie en vrienden. De preek vanuit 2 Samuel 12 vers 23 leek te landen. Er werd met overgave gebeden en gezongen. –

Om tien uur zou de lijkwagen voorstaan. Maar die komt niet. De dienst wordt een half uur gerekt, maar om half elf: nog geen undertaker. Een telefoontje leert dat ze pech hebben – het kan wel elf uur worden.

Dan worden de mensen ongeduldig. Ze beginnen te lopen, te mopperen. De sfeer in de tent verandert. Ook de kinderen weten zich geen houding te geven. Een ingehuurde groep klaagvrouwen blijft het ene lied na het andere aanheffen. Maar het klinkt dunnetjes.

Om kwart over elf staat uiteindelijk de lijkwagen met de volgwagens voor. Snel naar de begraafplaats in Mandela Village (Mamelodi-Oost). In vlot tempo wordt zuster Caro ter aarde besteld. Misschien is dit voor die kinderen nog erger …

Zo ontspannen gaan de mensen dus ook weer niet om met hun tijd. Van jong tot oud zitten en staan ze voortdurend op hun cell phone te kijken. Komt er nog wat van? We hebben nog meer te doen op onze vrije zaterdag!

Nee, ik ben er nog niet uit. “Zij hebben de tijd …”?

Een gedachte over “Tijd

Geef een reactie

