Team Spirit

Aan het eind van de vergadering dinsdag heb ik wel m’n excuus aangeboden. Omdat ik met een verkeerde instelling naar Mamelodi gekomen was.

Niet dat de anderen daarvan wisten. Maar ik vond het niet fijn toen Tebogo Mogale – de dominee van Mamelodi (foto) – ons bij elkaar riep. “Ik wil graag eens met jou, Phineas en Sam praten over het werk in Nellmapius. De sfeer in de kerkdiensten en zo.” Ik dacht: wat krijgen we nou, inspectie of zo? En toen Rev. Mogale aan het begin van de meeting las uit Matteus 10, werd mijn wantrouwen nog sterker. “They will hand you over to the local councils … but when they arrest you, do not worry about what to say or how to say it …” (NIV)

P1010268

Dat wantrouwen werd volledig beschaamd. Wat Tebogo Mogale wil, is met Phineas, Sam en mij een collegiale verhouding opbouwen. Om betrokken te zijn bij ons werk in Nellmapius. Maar ook om z’n eigen dingen uit Mamelodi met ons te kunnen delen. In de kerkenraad staat hij er maar alleen voor.

We hebben graag ingestemd. Bij onze maandelijkse teamvergadering gaat Tebogo meedenken en -praten. Bijbelstudie. Bidden voor elkaar en voor het werk. Bespreking van pastorale problemen. De financiën. Nieuwe plannen.

Ik ben blij dat hij erbij is. Tebogo durft Sam en Phineas rechtstreeks aan te spreken en aan het werk te zetten. Ik ben zelf voorzichtig op dit punt. Maar hij pakt ze aan.

Ik ben blij dat hij erbij is. De kerk van Mamelodi wil niet slechts op afstand besturen. Via dominee Mogale toont hij zich eigenaar van het werk in Nellmapius.

En onze betrokkenheid bij Mamelodi? Sam is ouderling van de kerk daar. Ik geef aan best advies te willen geven als de kerkenraad daarom vraagt. Phineas (foto) is kerklid in Mamelodi en wil liever niet te veel in vertrouwelijke zaken gemengd worden.

P1010286

Het wordt een goede vergadering. We maken heldere afspraken. Wie doet wat? We regelen samen the training of the fathers – een kadercursus voor de mannen in Mam en Nell. We gaan werken aan ons halfjaarlijkse rapport. We hebben ’t over ‘de sfeer in de kerk’ – waarom komen mensen niet op tijd, hoe kunnen we voorkomen dat ze in en uit lopen? We bidden samen. In de Geest van broederschap en samenwerking.

4 gedachtes over “Team Spirit

  1. Geweldig! Wat een mooi bericht. God is groot.
    Onze felicitaties voor Rik en Annet en voor jullie als a.s. opa en oma! Van harte!
    (mail volgt)

    Hans en Klarie.

  2. Prachtig, wat een bericht!!
    De felicitaties naar Rik en Annet zijn al weg, maar ook voor jullie al a.s opa en oma: van harte gefeliciteerd hoor

    Jannie

Geef een reactie

