Geen goedkope genade

[een korte preek bij het avondmaal; tekst: Handelingen 4 vers 32 – 35]

Mag je avondmaal vieren als je achterstallig bent in het betalen van je kerkelijke bijdrage? Dat is niet mijn vraag. Hij werd gesteld door de financiële commissie. De FC is verantwoordelijk voor het geld van de kerk. De zondagse collecten. De kerkelijke bijdragen. Deze commissie constateerde een big backlog in tithing. In het jaar 2008 hebben nog maar 5 kerkleden aan hun verplichtingen voldaan. Dat kan onmacht zijn: iemand heeft geen werk, geen geld, geen eten. Of maybe it’s just lazyness: iemand is het vergeten, heeft andere prioriteiten, is nalatig. Daar slaat die vraag dus op.

De financiële commissie had daar een interessante discussie over. Waarom zijn de mensen trouw in hun bijdrage voor de society maar maken ze schulden in de kerk? Ja, logisch. De society pakt wanbetalers aan: als je niet betaalt, vlieg je eruit. In de kerk zijn er geen sancties.

Dus misschien moeten wij ook harder worden: als je niet betaalt, mag je geen avondmaal vieren en zal de kerk je niet helpen bij een begrafenis … ? Nee, zei de financiële commissie. We gaan het avondmaal niet verkopen. Het gezang zegt: re pholositsoe ka mohau – door genade zijn we verlost.

Genade – grace – wat is dat? Een moordenaar die gratie krijgt. Z’n straf wordt verminderd (even if he does not deserve it) – hij wordt begenadigd. Zo staan wij ervoor.

mt26_20

Efezixc3xabrs 2 vers 8. Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf (you don’t deserve it) het is een geschenk van God.

Romeinen 5 vers 8. God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren (how great is his love) we zijn in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met hem verzoend (5:10).

Dat lees je ook in Handelingen 4 vers 33. De apostelen onderwijzen over Jezus, zijn sterven en zijn opstanding … and much grace was upon them all. Ze leven van Gods goedheid.

Maar daar eindigt het niet. “Lekker makkelijk: leven van genade. Leef maar lekker verder: God is goed. Je doet gewoon zonde – Jezus vergeeft het wel. Hij is er toch voor gestorven!” Dat is much too easy.

Stel je voor, je krijgt een ongeluk. Bijna word je door een auto geschept. Net op tijd kan iemand je uit de weg sleuren. Dan zeg je niet achteloos: “dankie … bye …” Je wilt die man bedanken: he saved your life!

Zo staat het met ons. Gods grace is not cheap. Hij heeft z’n enige zoon voor mij overgegeven in de dood. Nu wil ik mij helemaal aan hem geven. Ik wil hem bedanken: take my life … Mijn leven is van u, niet van mij. Mijn huwelijk … mijn lichaam een tempel … mijn geld … Ik ben van u, zoals het gezang zegt: mmele, pelo le moya (lichaam, hart en ziel).

Zo staat het in Handelingen 4. Much grace was upon them all. En hoe werd dat zichtbaar? Niemand onder hen leed enig gebrek, enz. (vers 34 en 35). Gods goedheid had een geweldig effect op de mensen en onder de mensen.

ac04_32

Hoe zegt het gezang dat? Re pholositsoe ka mohau … khanna joale bana ba hao … ba ee ka taba tsa molao (door genade zijn we gered … leer uw kinderen nu volgens uw wet te leven). Hoe kan ik slordig zijn met mijn bijdrage nu ik voor zo’n dure prijs ben gekocht!

Efezixc3xabrs 2 vers 10. Door genade gered … we zijn in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God mogelijk heeft gemaakt. Die goede daden gaan niet aan onze redding vooraf, maar ze volgen er wel op.

Dus om terug te komen op de vraag uit het begin. Ja, je mag vandaag aan het avondmaal meedoen, zelfs als je ver achter bent met je kerkelijke bijdrage – God’s grace is great – maar vergeet niet hem morgen te bedanken en de komende week je achterstand in te lossen – God’s grace is not cheap.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s