Rustdag

Na een hectische week was het vandaag een gewone zondag. Wat heet.

Om half zeven gaat de wekker. Ruim een uur later rijd ik van ons huis – ! – weg. Ik ben om vijf over acht in Nellmapius en ben nog de eerste. Maar om kwart over acht begint de dienst. Ik preek over de ene naam die ons gegeven is om door gered te worden. Handelingen 4 vers 12. De gemeente is alert en – wat ik altijd mooi vind – de mensen reageren.

Wat ook mooi is: de vrijmoedigheid van de mensen. Na afloop spreekt een van de jongeren een woordje. Over de komende conferentie in Mamelodi. Maar ook over de geestelijke wapenrusting uit Efeze 6. Zuster Mawela van de financiële commissie praat de gemeente even bij. Na afloop van de dienst is het handjes schudden met iedereen.

P1010367_2

Direct na de dienst gaat de hele gemeente lopend naar zuster Annah Ntabane. Zij is deze week in het ziekenhuis geopereerd. Dus gaan we bij haar thuis zingen, danken en bidden.

Twintig man staande in de kamer, de andere helft buiten op het grasveld. Danken voor genezing. Onder handoplegging bidden voor verder herstel. Een hand, een vriendelijk woord. Een mooie manier van gemeente zijn.

Kwart over tien ben ik weer thuis. Lekker op de stoep koffie drinken en een boek lezen. Dank de Heer voor de rustdag.

’s Middags even rusten en daarna naar de middagdienst in Soshanguve-Noord. Ik leer het al aardig: ik kom als laatste binnen. O, de dienst is al om vier uur begonnen – ik ben dus gewoon te laat.

Het gaat over Zondag 22 van de catechismus. Er zit een man of vijftien. Een van de jongeren leidt de dienst. Het is echt interactief: iedereen die wat wil zeggen of vragen gaat staan en krijgt een kans. Opnieuw: mooi om te zien, die vrijmoedigheid. Dominee Piet Magagula en student Thabo Matlaela doen wel mee, maar niet op de voorgrond.

Om half zeven ben ik weer in ons mooie huisje. Lekker eten. En daarna vernietigend door Mieke verslagen worden met Scrabble. Twee keer nog wel. Hm.

P1010440

Onderweg naar Soshanguve kom ik voorbij een ongeluk dat net gebeurd is. Een taxi-busje ligt op de kop. Een bakkie heeft geen achterkant meer. Dat ziet er niet goed uit. Taxi’s rijden hier vaak en veel te snel. Ja, die moeten hi-speed geld verdienen. Op de terugweg vertelt de radio over twee andere ongelukken met taxi’s met doden en gewonden.

In de buurt van het ongeluk doen de sleepdiensten hun uiterste best om als eerste ter plaatse te zijn. Ze rijden zo snel en riskant dat ze zelf ook bijna ongelukken maken. De één z’n dood is de ander z’n brood.

Op de autoradio hoor ik ook dat de Bafana Bafana het slecht gedaan hebben in hun wedstrijd tegen Nigeria. Hun naam heeft vandaag opnieuw veel van z’n glans verloren. Er is maar één naam in de wereld die echt redding biedt. Ik ga voor Jezus!

Een gedachte over “Rustdag

Geef een reactie

