Missions and Money

Wat zal ik blij zijn als maandag onze container arriveert! Eindelijk weer in je eigen bed slapen. Op je eigen bank zitten. Eens wat anders aantrekken dan wat we in de koffer meegenomen hebben. M’n eigen kantoor met m’n boeken, m’n bureau, m’n … Ik kan niet wachten!

P1010236

Terwijl ik dat zeg, schaam ik me diep. Wij krijgen van de zending een huis met 3 slaapkamers en 2 badkamers plus een verbouwde garage als kantoor. En dan zit ik bij Sam in z’n tweekamerhuisje voor hem en z’n gezin – twee jongens – waar hij ook nog moet werken. Als ik zijn bibliotheek zie, hoe hij bij z’n pc moet uitkomen, hoe hij over z’n fiets heen moet reiken – o ja, wij krijgen ook nog een schuurtje voor de fietsen en het tuingereedschap …

Er zit in deze samenleving zo’n diepe ongelijkheid ingebakken. Buitenlanders worden opgejaagd en vermoord, hun huizen in brand gestoken. Huizen? Plakkershutten zijn het van karton en blik. Maar kijk eens hoeveel geld de zending in mij steekt – ook een buitenlandse werknemer – m’n huis, m’n ticket, m’n container, m’n auto …  Hoe zou ik me niet schamen?

P1010450

Onder andere hierover gaat het morgen. Een speciale vergadering van het Mission Team, gewijd aan Missions and Money. Ik hoop op een open ontmoeting. Hoe voelen de anderen hierover? Collega zendelingen. Studenten. Predikanten in Mamelodi en Soshanguve.

Het gaat natuurlijk over meer dan dit. Over groeien naar zelfstandigheid: Dependency Will Destroy! Over 50 jaar zending op Papua en wat wij daavan kunnen leren. Over arme en rijke kerken die in één kerkverband samenleven. Over het geven van de tienden. Over … – Ik vermoed dat we aan één morgen in Mamelodi niet genoeg hebben. Maar ik ben hartstikke blij dat we erover praten.

Hopelijk wordt ’t maandag toch een beetje feestelijk.

Een gedachte over “Missions and Money

Geef een reactie

