Principieel en/of pragmatisch

Churchplanter

Het was een interessante discussie, gisteren op de vergadering van de zendingscommissie. We zijn nu in Tshwane met vier zendelingen. Volgend jaar misschien wel met zeven. Dat geeft mogelijkheden. Hoe gaan we die benutten?

Er lag een interessante notitie van collega Dirk Maurits Boersma. Die benoemde vanuit de bijbel zeven – ! – criteria die een rol kunnen spelen bij kerkplanting. Gaan voor de onbereikte groepen. Gaan naar mensen die open staan voor het evangelie. Werken op de plaats waar je het meeste invloed hebt. Werken aan versterking van het kerkverband. Niet beginnen op een plaats waar al andere kerken zijn. Uitgaan van je eigen mogelijkheden qua bemensing en ervaring.

Een boeiend verhaal met een verwijzing naar een – voor mij nieuw – stuk vanuit de Orthodox Presbyterian Church in Amerika. Dat nodigt uit tot doorlezen en doordenken.

Daarbij moest ik natuurlijk denken aan brother John die we pas bezocht hebben. Deze evangelist wil graag in Soshanguve een ‘preekpunt’ beginnen in zijn eigen wijk – F4, ook wel Nuwe Eersterust genoemd. Hij probeert mij en DMB en iedereen daarvan te overtuigen. God opent deuren voor ons!

P1010371

Eerlijk gezegd weet ik nog niet zo goed wat ik ermee moet. Je kunt vanuit de bijbel best een aantal criteria noemen. Maar gelden die in 2008 nog steeds? En welk criterium heeft dan de voorkeur boven de andere? Ik vind het moeilijk om daarin te kiezen.

Ik heb het al als ik naar Paulus kijk. Hoe ging die te werk? De richting was duidelijk: van Jeruzalem naar Rome. Zo had Jezus het gezegd. Paulus begon daarom altijd in de joodse synagoge. Maar was hij bewust op weg naar Rome? Dat zie ik er niet altijd van af.

Was Paulus principieel of pragmatisch? Hij liet zich leiden door de Heilige Geest – Handelingen 16 vind ik altijd mooi. Maar waarom begon hij op Cyprus? Dat zal toch wel komen omdat z’n maat Barnabas een Cyprioot was. Puur praktisch of goed geestelijk – hoe kies je eigenlijk?

John Mahlangu heeft al een bijbelstudie, een kerkperceel (foto), een gebedsgroep. Maar is dat een vingerwijzing van Boven richting F4?

Confronterend

Hoe hebben we in het verleden gekozen? De start in Vlakfontein / Mamelodi rond 1960. Het begin in Mamelodi-Oost in 1984. De eerste diensten in Soshanguve in 1989. Het kiezen voor nieuwe wijken in Soshanguve. De schuif van Mamelodi naar Nellmapius. Was dat pragmatisch – waar zitten onze mensen, waar hebben we de meeste kansen – of principieel – waar opent de Heer deuren voor het evangelie?

De conclusie gisteren was duidelijk. Wij weten het niet precies. Laten we blijven bidden dat de Heer ons de weg wijst.

In dat gebed kunnen alle lezers van dit bericht meedoen. OQ.

Geef een reactie

