Mieke mag met me mee

Af en toe staat er in een mailtje van één van de kinderen een regeltje: Mama nu legaal?! – Ja hoor, mama Mieke is nu weer – of: is toch – legaal in Zuid-Afrika.

Ik schreef eerder dat Mieke’s visum op 30 maart 2008 is verlopen. Duidelijk een fout van de ambassade in Den Haag – mijn werkvergunning loopt tot 30 maart 2010. En haar visum is aan mijn vergunning gekoppeld: to accompany spouse.

Work Permit 2008

Maar hoe gaan ons dit regmaak? Gelukkig weten Minze in NL en Jan de Mooij in ZA raad. Bellen, mailen en faxen met Den Haag. Uiteindelijk is er een bericht van Julia Molefe waarin ze de fout erkent. Daarmee kan ik naar Home Affairs hier in Pretoria. Kgomotso Masekela is op de hoogte. Dus ging ik vanmorgen maar weer eens op stap.

Dat is wel echt Afrika. Voor het Sentrakor gebouw staan zeker 10 mannen die je ter plaatse aan pasfoto’s kunnen helpen. Binnen lange rijen mensen. Ik word van het kastje – de balie beneden – naar de muur – kamer 102 op de eerste verdieping – gestuurd en beland uiteindelijk langs een andere route op de tweede verdieping.

Daar schrijft een strenge dame van security iedereen in een groot boek. Ik mag in de wachtkamer gaan zitten. Zeker 20 mensen, allemaal verdiept in hun telefoon. Maar er zit beweging in. Na ruim een uur kan Kgomotso mij te woord staan. Ze herinnert zich het bericht uit Den Haag. Ze ziet in de computer dat het inderdaad 2010 moet zijn. Ze verandert ter plekke het visum in Mieke’s paspoort. Mmamoruti mag blijven.

P1010389

Zo, dat is geregeld. Nu de container nog. Juist nu horen we dat onze meubels op maandag 26 mei zullen arriveren. Dan kunnen we in ons nieuwe huis. Mieke is – buiten op de stoep – al druk bezig met het naaien van de gordijnen. Mantova, here we come!

Geef een reactie

