Who's my boss?

Achteraf blijk ik het goed geschoten te hebben. Gisteren moest ik wel even terugdenken aan een stukje dat ik op 11 juli 2007 schreef. Wie is eigenlijk mijn baas?

Die vraag kwam gisteren telkens om de hoek kijken. Ik was op bezoek bij m’n collega in Mamelodi. Tebogo Mogale [foto] is daar predikant. Een druk bezet man. De gemeente is in opbouw en dan komt er veel op de voorganger af. Ook de verantwoordelijkheid voor het zendingswerk in Nellmapius. Tenminste … Mamelodi is op papier zendende kerk. De dagelijkse praktijk van het zendingswerk bleek teveel voor deze kerkenraad. Daarom heeft de zendingscommissie van Maranata – voorlopig? – de uitvoering van allerlei taken ter hand genomen.

P1010268_3

Voorlopig heb ik dus twee bazen. Vandaar dat in de bevestigingsdienst [27 april 10h15] Pieter Boon en Tebogo Mogale voorgaan. En ik mag drie keer intrede doen: in Nellmapius [4 mei om 08h00], in Maranata [18h30] en in Mamelodi [11 mei 09h30]. Mijn rapporten gaan naar de SK van Maranata maar ook naar de kerkenraad van Mamelodi.

Ik vind het goed. Als in de praktijk maar duidelijk wordt wie wanneer voor wat verantwoordelijk is. In een e-mail aan collega Mogale heb ik ’t als volgt omschreven:

"Obviously the most important question is that of responsibility.
It would help me, Sam, Phineas, Maranata and Mamelodi if we make this point very clear.
Who is responsible for …
  1. the sermons of Phineas and Sam (evaluation)
  2. the administration of the Lord’s Supper
  3. the training and materials for Sunday School
  4. the banking and audit of the finance (collections, lekgetho)
  5. the admission of new members to baptism and to the Lord’s Supper
  6. obtaining a church stand etc.
  7. learning materials for catechism and new members class
  8. the training of the fathers
It is important for the next meeting in Mamelodi to understand each other well."
Geef een reactie

