Sendingkommissie

En kun je ’t een beetje volhouden? Die vraag krijg ik regelmatig voorgelegd. En na twee weken hier kan ik vrijmoedig antwoorden. Ja, ’t gaat goed met me. Het is fijn om hier te zijn. Heerlijk om aan het werk te zijn. En ik voel me goed. Natuurlijk moet ik verstandig met m’n energie omspringen. Ik blijf elke middag m’n anderhalf tot twee uur rust pakken. Maar dan lukt het ook.

Gisteren is een goed voorbeeld. ’s Morgens m’n intrede-preek voor Nellmapius gemaakt – dat zal wel op 4 mei in de ochtend zijn. ’s Middags wat andere dingen. En gisteravond van half acht tot half elf de vergadering van de SK van Maranata bijgewoond. Toen was ik wel kapot natuurlijk. Maar na een nachtje slapen voel ik me weer fit.

Wat een mega-bedrijf zeg, die zending hier. Vier man voltijds aan het werk. Volgend jaar misschien wel zeven. Een begroting van ruim twee miljoen Rand. Kerkgebouwen en kerkpercelen. Pastorieën, auto’s, computers en mobiele telefoons. En dat allemaal door vrijwilligers. Geen wonder dat ze nu denken over een deeltijdse betaalde kracht … En dan praat ik nog niet eens over de inhoudelijke kant. Er komen veel lastige zendingsvragen op deze commissie af.

4004

Ik geef een voorbeeld uit de vergadering van gisteren.

De kerk in Soshanguve-Noord – wijk GG – heeft een aantal nieuwe leden in wijk F4 – een gebied waar we misschien volgend jaar een ‘preekpunt’ willen vestigen. Deze mensen wonen nogal ver van de kerk, een kilometer of zes. Dat betekent dat ze met de taxi naar de kerk moeten. Dat kost geld. Op dit moment haalt de dominee van Soshanguve-Noord ze met z’n auto op. Maar ja, nu moet hij al twee keer rijden. Groei is mooi, maar … Kan de zending niet helpen?

Hoe reageer je op dat verzoek? De zending heeft wel geld. Ook strategisch zou het handig kunnen zijn om op deze manier het werk in wijk F4 te promoten. Maar is het wijs? Schep je niet een precedent? Mamelodi heeft tientallen jaren met een vervoersprobleem geworsteld … En heeft de kerk in GG zich zelf al bezonnen op een oplossing? Daar zijn  meer leden met een auto. Binnenkort is er een bazar. De zending moet oppassen om niet te snel in te springen met goed bedoelde hulp …

Een klein puntje in de rondvraag. Maar strategisch van groot belang. Petje af voor de SK.

Geef een reactie

