Today Tomorrow Together

So is ons besig om ons voete te vind … Inburgeren, gewend raken aan hoe ’t ook alweer toegaat in Zuid-Afrika. Bijvoorbeeld: hoe open ik een bankrekening?

Volgens de mensen van de SK [sendingkommissie] is ABSA de bank waar je het snelste geholpen word. Dus ik op maandag naar de bank in Waverley Plaza, het winkelcentrum dicht bij ons huis. Helaas: “unfortunately we are off line …” Kan gebeuren.

Op dinsdag terug naarde Amalgamated Banks of South Africa – een fusiebank dus [1992]. Vandaag zijn ze gelukkig online. Maar omdat ik geen groen ID document heb, kunnen ze me niet helpen. Met m’n paspoort moet ik naar een andere branch.

Absa Woensdagmorgen naar de bank in het Jakaranda winkelcentrum. Een vriendelijke dame staat me te woord. Zeker, zij kan me helpen. Maar ik moet eerst een formulier laten invullen: Confirmation of Residential Address. Een verklaring van b.v. de werkgever dat ik echt woon op het adres dat ik opgeef. Ik zou ook een boef kunnen zijn die een rekening opent om zwart geld wit te wassen, nietwaar?

Dat formulier moet ondertekend worden in het bijzijn van een Commissioner of Oaths. Hoe zegt u? De SK weet raad. Op elk politie- of postkantoor kun je dat regelen. Dus met Hilko Lubbinge naar het poskantoor Totiusdal. Daar kloppen we op de deur bij de postmaster, die zonder mijn paspoort of zijn ID-boekie gezien te hebben, tekent en stempelt. Klaar is kees.

Woensdagmiddag terug naar Jakaranda. Helaas is er maar één beambte die dit kan afhandelen, en die is de rest van de middag bezet. We zoeken een groter kantoor op. Direct nadat wij binnenkomen, gaan de deuren dicht … banken sluiten hier om half vier. Maar gelukkig kunnen wij nog geholpen worden. Dat wil zeggen … het formulier is fout ingevuld. Dat moet over. De SK had niet sectie 1 maar sectie 2 moeten invullen.

Moeten we dan terug naar het postkantoor? Nee, dat niet. De mevrouw van de bank is zelf Kommissaris van Ede – “zo’n stempel kun je hier wel krijgen.” Dus laat ik collega Pieter Boon die ik even later spreek, het formulier invullen en tekenen. Hopelijk is het nu wel genoeg. Intussen begin ik de eerste twee woorden in de slogan van ABSA te begrijpen. Lukt het vandaag niet? Morgen is er weer een dag!

Absa_bank

Vrijdagmorgen wagen we opnieuw een poging. En warempel, na een uur heb ik een bankrekening en een pinpas. Mieke niet. De mevrouw van de bank ontdekt dat Mieke’s visum op de ambassade in Den Haag op 30 maart 2008 – en niet 2010 – is afgestempeld. “You are in this country illegally!” En aan illegalen geven ze geen bankpas af. Ik moet dus eerst naar Home Affairs om dat te regelen. Daarna kan ook het 3e kernwoord van ABSA in werking gesteld worden. Hopen wij.

Ben ik ff blij dat we zo’n snelle bank genomen hebben …

Geef een reactie

