Denk aan thuis

Het lijkt op Spoorloos, het Familiediner en Vermist. In het SABC 1 programma Khumbul’ekhaya worden vermiste familieleden opgespoord en vervreemde familieleden met elkaar verenigd. Maar toch anders.

Khumbulekhaya Ik heb Bert van Leeuwen nog nooit twee broers bij elkaar zien brengen die in de strijd tegen de apartheid uit elkaar gegroeid zijn. De man in beeld is lid van het ANC en werd als terrorist opgeleid in Tanzania en Rusland. Dit land heeft een geschiedenis!

Ik heb Derk Bolt nog nooit op zoek gezien naar een vader … om z’n zoon te helpen bij het uitvoeren van een ritueel. De man in kwestie is ziek en wil hulp van de sangoma. Maar zonder z’n biologische vader zal hij nooit echt gezond worden. Dit land heeft een traditionele religie!

En de klanten van Jaap Jongbloed zijn vaak op zoek naar emotionele steun; ze willen iets een plaats geven. Maar dit kind antwoordt op de vraag wat hij van z’n verwekker verwacht: Papa, ik wil dat je me helpt zodat ik naar school kan gaan; m’n moeder is werkloos … Dit land kent echte armoede!

Khumbul’ekhaya = remember home.

Geef een reactie

