Goede vrijdag

In deze goede week heb ik een goede week.

Gisteren was ik jarig. Ik ben eens te meer dankbaar dat ik 54 ben geworden. Dat ik er nog ben. Dat ik ’t samen met Mieke vieren mag. En temidden van m’n gezin. Ik had gedacht op m’n 54e al maaaanden in Zuid-Afrika te zitten. Maar dan zouden we niet meegemaakt hebben wat we juist in deze laatste maanden … met onze kinderen … we gaan nog heel wat missen na 8 april …

P1010048

Vanmorgen heb ik voor het laatst een bezoek gebracht aan ‘mijn’ neuroloog in het Meander. Ik mag m’n dossier meenemen naar de neuroloog in Pretoria. Plus een flinke voorraad Madopar. Dokter Vermeulen was destijds de brenger van slecht nieuws. Maar hij heeft ook met me meegeleefd bij m’n herstel en tijdens de revalidatie. Mooi om zo afscheid te kunnen nemen.

En last but not least. Vanavond mag ik voorgaan in de Martuskerk.

P1010014

In m’n preek leg ik de link tussen Goede Vrijdag en Pasen. Ik doe dat vanuit Matteus 27 vers 52 en 53:

De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen.

Ik mag laten zien hoe indrukwekkend het sterven van Jezus is.

Bij het begin van z’n leven noemt Matteus al de naam Immanuel: ‘God met ons’ (1:23). Hij is gekomen om de zonde weg te nemen (Johannes 1:29), om de muur van vijandschap tussen God en mens af te breken (Efeziërs 2:14vv) en om een nieuw begin te maken (Hebreeën 10:19v).

Als hij sterft, beweegt de aarde. Als hij sterft, scheurt de hemel open. Als hij sterft, wordt de dood opgeslokt en overwonnen (1 Korintiërs 15:54). En dan wordt het pasen (1 Korintiërs 15:20vv).

2 gedachtes over “Goede vrijdag

  1. Dag broeder en zuster.
    jullie advertentie in het Nederlans Dagblad van zaterdag 5 april 2008 trok mijn aandacht.
    Vroeger ben ik wel in jullie eerste pastorie geweest In Kampen hebben wij/ik Mieke
    leren kennen in de twede helft van de zeventigere jaren. Jullie woonden toen op een boven kamer in de voorstraat in Kampen. Mieke heeft volgens mij ook in de Amandelboom gewerkt.Er staat mij bij dat ik nog op de recepti van jullie trowerij in Wezep ben geweest.Ik ben met en boer getrouwd in 1976 En zijn op het Kampereiland gaan boeren.Uit de krantbegrijp ik dat je ernstig ziek bent geweest. Mijn man is aan die ziekte overleden.Het tel. nr heb ik ook uit de krant overgenomen ik hoop via die weg wat contact met jullie te krijgen. Met de hartelijke groetn vanuit Kampen.

Geef een reactie

