Missionaries going home

De bom in Congo is gebarsten. Het ND van zaterdag meldt dat: Vrijgemaakten weg uit Congo. Het conflict is ook door de commissie niet bezworen. “Twee invloedrijke leiders van de gereformeerde kerken in Congo – de predikanten Kishimba Nyombo Kasantika en Illunga Ntala a Kuibondo – hebben de Congolese overheid laten weten dat de samenwerking met Nederland stopt.”

Ercc

Als buitenstaander kun je het niet beoordelen. Wie heeft er gelijk? Maar het artikel in het ND geeft wel een paar bekende mechanismen te zien.

  • Het gaat om geld. Hoe worden de middelen van ‘de zending’ besteed? Nederland steekt geld in de theologische opleiding, in toerustings- en alfabetiseringsprogramma’s en in microkredieten voor onder meer landbouwprojecten. Congo wil het geld liever gebruiken om scholen, drukkerijen, gezondheidscentra, gastenverblijven en internetcafés te bouwen en daar geld uit te generen voor de kerk.
  • Het gaat om macht. De uitgezonden Nederlanders – onder andere Bram Beutezijn voor hun verblijfsvergunning afhankelijk van de genoemde twee predikanten. Omgekeerd is de kerk in Congo afhankelijk van Nederlandse steun. Niet alleen keren de expats terug, maar twintig (20) Congolese medewerkers krijgen zo ontslag. Wie heeft wie in de houdgreep?
  • Het gaat om vertrouwen. In de krant spreekt Menno van Hulst (DVN) over “een weeffout … in de organisatie van de kerk” (de verkeerde mensen trekken aan de touwtjes). Omgekeerd verwijten de predikanten Kishimba en Illunga Nederland dat het weigert in te zien dat de situatie na 18 jaar van Nederlandse aanwezigheid in Congo is gewijzigd. Proef ik daar het verwijt van apartheid en racisme? “Wij bevinden ons niet meer in dezelfde omstandigheden. Nederland moet de voorstellen van de Congolese kerk accepteren.”

Oktober_2006_ad_1_028

Ik kan het niet laten de situatie in Congo te spiegelen aan het zendingswerk van Maranata in Tshwane. Uniek omdat zendende kerk en zendingsterrein vlak bij elkaar liggen. Jonge en oude kerken ontmoeten elkaar in één classis. Maar hoeveel structurele ongelijkheid zit in die structuur ingebakken? Wie heeft de kennis? Wie heeft het geld? Wie heeft de macht? – Ik snap het, die vragen mogen er niet zijn. Het gaat om samenwerken in vertrouwen, partnership in obedience.  Daar bid ik om. Daar wil ik graag aan meewerken.

[Voor verdere studie op dit punt verwijs ik naar de bijdragen van Ben van der Lugt en Gerrit Riemer van IRTT.]

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s