Vier maanden verder

Staatsloterij_1 De 10e van de maand. Een irritante tv reclame herinnert me eraan dat vandaag de trekking is van de Staatsloterij. Ik denk terug aan 10 augustus. De dag dat we in het vliegtuig naar Zuid-Afrika zouden zitten. Maar het werd de operatie-tafel in het UMC Utrecht.

Een goede dag om de balans op te maken. Ik deed dat al eerder op 10 september en 10 oktober.

Ja, die balans. Ze hebben flink in m’n hoofd zitten rommelen. In de kleine hersenen ‘zit’ onder andere je evenwicht. Dat heeft zich bij mij nog niet hersteld. Elke fysieke beweging van m’n hoofd maakt me duizelig. Dat is de ene keer erger dan de andere. Vorige week had ik b.v. een paar slechte dagen. Dan ben ik heel beperkt in wat ik kan. Maar ook op goede dagen ben ik niet in balans. M’n inwendige horizon beweegt niet mee.

Tellerhorizon

Is het een wonder dat ik ’s morgens na het douchen nog even een uurtje ga liggen? Tel eens voor jezelf: hoe vaak beweeg je je hoofd onder de douche?

Is het een wonder dat ik een beetje houterig beweeg? Ik moet me echt concentreren op het lopen. Niet teveel om me heen kijken, want dan kap ik om.

Monnikendam Ik kan wel steeds verder lopen. Zaterdag ben ik langs de Heiligenberger beek, door Park Randenbroek en over de Monnikendam naar de stad gewandeld. Bij V&D kwam ik Sybrand Steen tegen. Die is er ook nog. [Ineens die bekende stem achter me die me roept. Dan moet ik me dus heel voorzichtig omdraaien en steun zoeken.] Met de bus ben ik terug naar huis gegaan.

Bij dat lopen merk ik dat m’n linkerkant niet helemaal goed mee doet. M’n been heeft minder kracht. M’n arm zwaait niet goed mee. M’n vingers hebben moeite met de fijne motoriek. De trilling in m’n linkerhand is er nog.

Is dat Parkinson of is het ook de nasleep van de operatie? De neuroloog is er nog niet uit. Op de Madopar reageer ik nog niet. Einde van de maand spreek ik dokter Vermeulen weer, na een MRI scan.

Er gaat gelukkig ook heel veel goed. Ik kan lezen, denken, spreken, schrijven. En wat geniet ik ervan om met Mieke samen te zijn. Inderdaad, een lot uit de loterij!

Met Paulus en LB 466 zeg ik: ik heb de jackpot al gewonnen.

Ik heb mijn God, dat is genoeg, ik wens mij niets daarneven.

Geef een reactie

