Duivels dilemma

Liever aids oplopen dan honger lijden. Een afschuwelijk bericht in de krant van vandaag.

Een onderzoek in vluchtelingenkampen in Uganda. Meisjes vanaf 11 jaar verkopen hun lichaam voor een schijntje. Ouders stemmen in met deze praktijk. Zij kunnen het geld goed gebruiken om het gezin in leven te houden.

48cu8832_7

Meisje van 17: “Met seks verdien ik 25 eurocent tot 1 euro. Dat is de enige mogelijkheid om zaken als zout, zeep, kleren en maandverband te kopen. Ik sterf liever door aids dan dat ik honger lijd …”

Dat duivelse dilemma is er niet alleen in Uganda. Sinds ik eind 2005 met Prisma op reis ging voor Christenen tegen Aids, ben ik onder de indruk van de complexiteit van het probleem. Ik schreef er toen een artikel over.

48cu8875_1

Ik ben blij met goede initiatieven. En met mensen die ze steunen. Gisteren belde iemand me over een legaat van 5000 (vijfduizend) Euro, bestemd voor Khothatsong. Eén van de vele goede projecten. Ter navolging.

Geef een reactie

