Pretoria bly Pretoria

Interessante foto gisteren in het Nederlands Dagblad. Op Heritage Day – de nationale erfgoeddag – demonstreren boze Afrikaners in Johannesburg. Ze keren zich tegen de plaatsnamen die veranderd worden. Pretoria bly Pretoria.

Pretoria_1 SInds de invoering van de democratie in 1994, worden niet alleen mensen positief gediscrimineerd. Ook plaatsnamen vallen onder de regstellende aksie. Zo heet het vliegveld bij Johannesburg allang niet meer Jan Smuts. En Potgietersrus is omgedoopt tot Mokopane.

In die lijn ligt het voor de hand om ook Pretoria een andere naam te geven. Andries Pretorius was toch een Boerenleider bij de Grote Trek. Dan is Tshwane meer politiek correct. Die naam is afkomstig van een Zululeider die in de 18e eeuw bij de Apiesrivier een nederzetting stichtte.Tshwane_1

Dat is natuurlijk tegen het zere been. Als ik het goed begrijp, heet de munisipaliteit – de burgerlijke gemeente – sinds 2005 Tshwane. Een klein deel van de binnenstad mag nog Pretoria heten. Maar nog altijd zijn er demonstraties en rechtszaken. Er is zelfs een speciale website aan gewijd: Pretoria bly Pretoria.

Ik vind het wel een vermakelijke discussie. “Wees blij” – zegt een boze ANC-er – “dat er nog een stukje Pretoria over is. Daag ons niet uit. Anders gaan we Paul Kruger op het Kerkplein vervangen door Nelson Mandela!” (Blanco Mabaso volgens Beeld van 28 augustus 2007).

Pt_1_1

Ik kan me er niet druk over maken. Als ik in Sneek ga wonen, ben ik toch niet verplicht om Snits te zeggen? Of ben ik nu te laconiek?

Geef een reactie

