Don’t follow me … (1991/1)

Moroka_swallows_1 Kort voor m’n vertrek uit Mamelodi – we schrijven 1991 – reed ik achter een auto met daarop een sticker: Don’t follow me – follow the Birds. Welke vogels? Bedoeld worden de Moroka Swallows, een van de betere ZA voetbalploegen. Hun fans brachten mij op het thema voor m’n afscheidspreek: Don’t follow me – follow Jesus.

Die slogan heeft het goed gedaan. In 1998 sprak ik op een mannendag in Mamelodi. De discussie ging over verscheidenheid en eenheid in de kerk (1 Ko 12). Achim Mokoka haalde spontaan mijn afscheidspreek aan. Zo heeft moruti De Boer het ons geleerd!

4032_1

En nog onlangs hoorde ik het terug van Sello Ntsiyene (op de foto met z’n vader Caiphas). Sello was toen m’n catechisant en is nu ouderling in Mamelodi. Ik was met hem en z’n vrouw Mavis in kamp Westerbork, bij de dodenherdenking op 4 mei 2007. En hij wist het thema en de essentie van m’n afscheidspreek te vertellen.

Waarom koos ik voor dat onderwerp?

De gemeente in Mamelodi is in mijn tijd sterk gegroeid. Het werk is gezegend. Veel mensen zijn via mij tot bekering gekomen en door mij gedoopt. Dat schept een persoonlijke band. En dat maakt een afscheid moeilijk. Ze hebben minder vertrouwen in m’n opvolger, in de evangelist, in de ouderlingen. “Als u weggaat, hoeft de kerk van mij ook niet meer.”

Daarom koos ik als afscheidstekst de woorden van Johannes de Doper:

De bruidegom krijgt de bruid; de vriend van de bruidegom staat te luisteren en is blij dat hij de stem van de bruidegom hoort. Dat vervult mij met grote vreugde. Hij moet groter worden en ik kleiner. (Johannes 3:29v)

In de Sesotho cultuur kunnen ze dat beeld goed begrijpen. Een huwelijk is daar vanouds een verbintenis tussen twee families. Een contract, onder andere over de lobola, de bruidsprijs. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de mmaditsela, de onderhandelaar. Hij verbindt bruid en bruidegom en hun familie aan elkaar.

Maar het gaat natuurlijk niet om hem! De mmaditsela is een dienaar. Het gaat om de liefde tussen de bruidegom en de bruid. De moruti is een dienaar. Hij preekt niet zichzelf. Hij doopt niemand in zijn naam. Don’t follow me … het gaat om Jezus.

Altijd en overal zijn er mensen die dat niet begrijpen. Ze lopen achter de dominee aan. In Mamelodi en Meppel en de Martuskerk. En als de dominee weggaat, is hun geestdrift geblust. Geest-drift? Dit streelt wel mijn ego. Maar het blijft blondendom.

Geef een reactie

