Onverwacht opnieuw geboren

Is dit wat de bijbel bedoelt met opnieuw geboren worden? Psalm 139 komt me voor de geest:

Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

Alle dingen die ik de afgelopen dagen één voor één heb moeten loslaten. Ik mag ze ook één voor één terug pakken. Krijgen.

Weer zelf te kunnen ademhalen en slikken.

Dat ik bij Mieke mag blijven. We hebben elkaar echt losgelaten. En nu krijgen we elkaar op een nieuwe manier terug.

P1000420_5

Het beeldje dat ze mij geeft, staat dag en nacht vlak voor m’n ogen. Blijvend aan elkaar verbonden.

Zelf te eten. Tijd nemen voor elke hap. Proeven, kauwen, slikken. En dat ’t er in blijft. Heb ik ooit zo lekker gegeten?

Zelf te kunnen plassen in plaats van via de katheter. Na ‘boogjes plassen’ en ‘kruisplassen’ – dat kon ik als jongen al – wordt ‘fles plassen’ een geheel nieuwe sensatie.

Zelf naar de wc te kunnen. Dat vind ik zo mensonwaardig: in je eigen – sorry, 2 Kn 18:27 NBV – te liggen. De eerste keer om 04.00 uur ’s nachts, aan de sterke arm van een verpleger. Daarna kan ik uren niet slapen zo opgewonden ben ik.

P1000250_2

M’n kinderen die langs m’n bed staan. Ik merk hoeveel ik van ze houd. En zij van mij. En hoe goed het voelt om dat tegen elkaar te zeggen.

Ik zit weer te zingen onder de douche. LB 487:

De Heer heeft mij gezien, en onverwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.
Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen.

Leven is vurrukkulluk.

Geef een reactie

